• ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
  • کد خبر: 41523
  • readingTime: ۲ دقیقه
تختال

طبق آمارهای انجمن جهانی فولاد، ۱.۸۷ میلیارد تن فولاد خام در سال ۲۰۲۰ تولید شده­ که از این مقدار %۱۶ برای بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته ­است. بنابراین اگر بخواهیم برآوردی کلی از ردپای محیط زیستی کل صنایع داشته باشیم، یکی از صنایعی که الزاما باید مورد بررسی قرار بگیرد، صنعت تولید فولاد است.

به گزارش ایراسین، طبق آمارهای انجمن جهانی فولاد، ۱.۸۷ میلیارد تن فولاد خام در سال ۲۰۲۰ تولید شده که از این مقدار %۱۶ برای بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین اگر بخواهیم برآوردی کلی از ردپای محیط زیستی کل صنایع داشته باشیم، یکی از صنایعی که الزاما باید مورد بررسی قرار بگیرد، صنعت تولید فولاد است.

شرکت سوئدی SSAB یکی از سردمداران تحول در صنعت فولاد است که هم‌اکنون در حال فعالیت بر روی مفهومی تحت عنوان فولاد بدون سوخت فسیلی - بیانگر تولید فولاد بدون انتشار CO۲ به اتمسفر - است.

نقشه راه استراتژیک این شرکت شامل معرفی فولاد بدون سوخت فسیلی تا سال ۲۰۲۶ و دستیابی به %۱۰۰ تولید فولاد بدون سوخت فسیلی تا سال ۲۰۴۵ است. مسیر دسیتابی به این چشم‌انداز کاهش گام‌به‌گام ردپای کربن هم در فعالیتهای تولیدی و هم در انرژی خریداری شده است.

مشتریهای کلان صنعت فولاد شامل صنایع خودروسازی و ساخت‌وساز هستند که هر دو صنعت در مقایسه با صنعت بالادستی خود یعنی صنعت فولاد، آلاینده بسیار اندکی را منتشر می‌نمایند. به بیان روشنتر، صنعت تولید اتومبیل در اروپا، به سرعت در حال کاهش میزان انتشار آلاینده از اگزوز خودروها بوده و در نتیجه تاثیرات زیست‌محیطی در طول چرخه عمر یک خودرو را، از مرحله عملکرد واقعی خودرو، به مرحله تولید مواد اولیه خودرو منتقل می‌نماید. در صنعت ساختمان نیز وضعیت مشابهی حاکم است و ساختمانها در حال تبدیل شدن به وضعیت انرژی-صفر (Zero Energy) هستند که در عمل، تاثیرات زیست محیطی خاصی را ایجاد نمی‌کنند و لذا مسئله تاثیرات زیست محیطی، به مراحل تولید مواد اولیه و به طور ویژه تولید مواد ساختمانی فولادی منتقل میگردد. به عنوان جمع‌بندی، می‌توان اذعان داشت که فولاد بدون سوخت فسیلی (Fossil Free Steel) نقشی کلیدی در آینده دنیا بازی می‌کند.

نقش شرکت‌های نوآور در متحول نمودن صنعت فولاد

در شرکت SSAB فرایند تولید فولاد بدون سوخت فسیلی، بوسیله توسعه تکنولوژی HYBRIT[۱] در حال پیگیری و تکامل میباشد. این تکنولوژی در یک کارخانه پایلوت در شهر Lulea سوئد توسعه داده شد و در سال ۲۰۲۱، ضمن همکاری با شرکت تامین انرژی Vattenfall و LKAB رونمایی گردید. چارچوب اولیه توسعه این روش، جایگزین نمودن کک با هیدروژن و فرایند ککسازی با الکترولیز هستند. در فرایند الکترولیز، با استفاده از جریان الکتریکی، آب به عناصر سازندهاش یعنی هیدروژن و اکسیژن بدل میگردد. این بدان معنیست که مطابق این تکنولوژی جدید، آلایندههای کربنی به اتمسفر انتشار نمی‌یابد.

نقش شرکت‌های نوآور در متحول نمودن صنعت فولاد

واضح است که فولاد بدون سوخت فسیلی همان کاربردهای فولاد متداول را دارد و به طور کامل توان جایگزین شدن در صنایع مختلف را دارا است. در سال ۲۰۲۱ شرکت Volvo اولین خودرو تولید شده با استفاده از فولاد بدون سوخت فسیلی در دنیا را رونمایی نمود. در تولید این خودروی باری بزرگ بیش از ۳ تن فولاد بدون سوخت فسیلی استفاده شده است. این خودرو به عنوان یک نمونه اولیه، نشان دهنده تغییر وضعیت کلان در فرایندهای تولید فولاد و استقبال صنایع پاییندستی از فولاد بدون سوخت فسیلی در آینده نزدیک است که چالشها و فرصتهای نوظهوری را برای شرکتهای بزرگ فولادی خلق کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =