• ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
  • کد خبر: 41443
  • readingTime: ۲ دقیقه
رستوران

قیمت‌ جدید منوی رستوران‌ها از افزایش بیش از ۱۰ درصدی انواع غذا و پیش غذا حکایت می‌کند؛ به‌طوری که یک خانواده چهار نفره اصفهانی برای سرو یک وعده غذا در رستوران باید چند صد هزار تومانی هزینه کند. به گفته فعالان این حوزه افزایش قیمت‌ها موجب شده رستوران‌داران در رکود و کسادی روزهای خود را یکی پس از دیگری بگذرانند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نگاهی به قیمت‌ جدید منوی رستوران‌ها از افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی انواع غذا و پیش غذا حکایت می‌کند؛ موضوعی که نه تنها موجب نارضایتی مصرف‌کننده شده بلکه بیشتر به رنج رستوران‌دارانی انجامیده که باوجود هزینه‌های سنگین، با کسادی کسب و کار روبه‌رو هستند. اگر این روزها پای شما به فوت‌کورت‌ها باز شده باشد، احتمالا با این صحنه مواجه شده‌اید که برخی از پرسنل رستوران یا فست‌فودها با صدای بلند شما را به دیدن فضای رستوران یا منوی غذا دعوت می‌کنند. از طرف دیگر با توجه به تغییرات متعدد قیمت منو، بسیاری از رستوران‌ها ترجیح می‌دهند به جای چاپ منو که هزینه زیادی دارد، از منوی دیجیتال استفاده کنند تا به این طریق بتوانند تغییرات قیمت را سریع‌تر اعمال کنند.

بررسی میدانی از منوی رستوران‌های اصفهان نشان می‌دهد هزینه یک پرس پلو ساده با برنج خارجی دست کم ۲۵ هزار تومان آب می‌خورد و پلو ساده با برنج ایرانی بالاتر از ۳۰ هزار تومان قیمت خورده است. حداقل بهای یک پرس جوجه کباب یا خورشت قیمه و سبزی نیز حدود ۸۰ هزار تومان است و این غذا در رستوران‌های لوکس‌تر تا ۲۰۰ هزار تومان سرو می‌شود. همچنین قیمت یک پرس زرشک‌ پلو با مرغ از ۱۱۰ هزار تومان، چلو کباب کوبیده از ۱۱۲ هزار تومان، چلو کباب برگ از ۱۵۰ هزار تومان، چلو کباب میکس از ۱۳۲ هزار تومان، چلو کباب سلطانی از ۲۲۵ هزار تومان و سبزی پلو با ماهی از ۲۴۰ هزار تومان شروع می‌شود. شیشلیک نیز به‌ عنوان غذای لاکچری در شمار محدودی از رستوران‌ها بسته به کیفیت با قیمت بالاتر از ۴۵۰ هزار تومان سرو می‌شود و این بها در رستوران‌های لاکچری به حوالی ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. به گفته فعالان این حوزه گاهی تقاضا برای غذا به چند پرس در روز کاهش می‌یابد، درمقابل تمام سود یک رستوران‌دار در فروش بالای غذاست؛ کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ مواد غذایی و به دنبال آن اعمال تغییر قیمت در منوها دست‌به‌دست هم داده تا سبب کسادی کسب‌وکار رستوران‌داران شود.

بهای منوی فست‌وفودهای اصفهان نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده است و پیتزای مخصوص یک‌نفره با کیفیت بالا در فست‌وفودی‌های اصفهان با بازه قیمت ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود یا خرید یک ساندویچ با کیفیت دست کم ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

رقابت قیمت پیش‌غذا با خود غذا

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت یک پرس خورشت ماست ۲۵۰ گرمی با کیفیت بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان است و یک پرس سیب زمینی سرخ کرده یا سالاد فصل به بالاتر از ۵۰ هزار تومان می‌رسد. اقلامی دیگری مانند تیرامیسو حدود ۳۰ هزار تومان، زیتون پروره ۲۰ هزار تومان، انواع ترشیجات و ماست تک نفره نیز ۱۵ هزار تومان قیمت گذاری می‌شوند. با یک حساب سرانگشتی یک خانواده چهار نفره در اصفهان برای سرو یک وعده غذا در رستوران باید در ازای پیش غذا، غذا و نوشیدنی حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند. البته اگر در رستوران‌های متوسط رو به بالا غذا بخورند، فاکتور نهایی به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =