• ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
  • کد خبر: 41341
  • readingTime: ۲ دقیقه
دروازه‌بانی فوتبال

دروازه‌بانی در ابتدای پیدایش ورزش فوتبال به شکل فعلی نبوده و در طول تاریخ تغییرات زیادی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نقش دروازه‌بان در نسخه امروزی فوتبال به‌خوبی تعریف‌شده و بخشی ضروری از ترکیب هر تیم است. اما همیشه این‌طور نبود و کتاب‌های تاریخ چیزهای جالب و عجیبی را در مورد نحوه بازی فوتبال حتی کمتر از ۱۰۰ سال پیش به ما نشان می‌دهند. واقعاً شگفت‌انگیز است که چگونه این‌قدر سریع همه‌چیز تغییر کرده است.
در این مقاله به ۵ مورد از مواردی که درباره تاریخچه دروازه‌بانان نمی‌دانستید اشاره می‌کنیم.

۱- دروازه‌بان‌ها قبلاً می‌توانستند توپ را در هر نقطه از زمین با دست کنترل کنند
آن روزها عملکرد دروازه‌بان‌ها فقط به محوطه جریمه محدود نمی‌شد و آن‌ها می‌توانستند توپ را در هرجایی در زمین بگیرند. تا سال ۱۹۱۲ طول کشید تا دروازه‌بان‌ها درنهایت بتوانند از دست خود تنها در محوطه جریمه استفاده کنند.

۲- هر بازیکنی می‌توانست توپ را با دست بگیرد
بله درست خواندید. هر بازیکنی در زمین می‌توانست به‌طور قانونی توپ را بگیرد. اما آن‌ها اجازه نداشتند با توپ در دست بدوند یا با پرتاب توپ به درون دروازه گلزنی کنند. گرفتن توپ به آن‌ها اجازه یک ضربه آزاد را می‌داد، البته اگر بلافاصله پس از گرفتن توپ با پای خود روی آن تأثیری می‌گذاشتند. دقیقاً مشخص نیست که اگر با پایشان تأثیری روی توپ نمی‌گذاشتند چه اتفاقی می‌افتاد.

۳- برای مدت زیادی دروازه‌ها اندازه استانداردی نداشتند
برخی از دروازه‌ها می‌توانستند تمام عرض زمین را در بر بگیرند، برخی دیگر با یک درخت یا حتی یک در مشخص می‌شدند! داشتن یک دروازه‌بان اختصاصی در این مواقع بیهوده بود، زیرا یا مهار شوت‌ها غیرممکن بود، یا اینکه گلزنی آن‌قدر سخت بود که وجود دروازه‌بان یک ضرورت به حساب نمی‌آمد. بااین‌حال در برخی از بازی‌ها ممکن بود ۱۵ نفر در دروازه باشند، این افراد عموماً افراد غیرحرفه‌ای بودند.

حقایق جالب در مورد تاریخچه دروازه‌بانی

۴- مدت‌ها دروازه‌بانی وجود نداشت
از آنجایی که برای مدت طولانی هر بازیکنی در زمین می‌توانست توپ را با دست کنترل کند و از آنجا که اندازه استانداردی برای دروازه وجود نداشت، نقشی به نام دروازه‌بان در تیم وجود نداشت. در واقع، هر بازیکنی که در آن زمان به دروازه نزدیک‌تر بود، می‌توانست به‌عنوان دروازه‌بان عمل کند. تا دهه ۱۸۶۰ طول کشید که دروازه‌بانان نقش مشخصی در تیم داشته باشند و از سال ۱۹۱۲ به بعد آنها ملزم به پوشیدن پیراهنی با رنگ متفاوت با سایر اعضای تیم خود شدند.

۵- اولین دروازه‌بان‌ها دستکش نمی‌پوشیدند
این روزها دروازه‌بان بدون دستکش مخصوص قابل تصور نیست. اما در گذشته هیچ‌کس دستکش نمی‌پوشید. شاید دستکش پوشیدن نشانه ضعف در نظر گرفته می‌شد. اما اولین دروازه‌بانی که دستکش پوشید، آمادئو کاریزوی آرژانتینی بود که در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ برای ریورپلاته بازی می‌کرد. از آن موقع دستکش پوشیدن مرسوم شد. بسیاری از دروازه‌بان‌ها حتی دستکش باغبانی یا دستکش لاستیکی آشپزخانه را آزمایش کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =