• ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
  • کد خبر: 41138
  • readingTime: ۲ دقیقه
گاز طبیعی

قیمت گاز طبیعی با کاهش ۱.۶۲ یورو به سطح هر مگاوات ساعت ۲۸.۸۵ یورو رسید. اگرچه این عدد از قیمت ۳۴۰ یورو پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین کمتر است ولی همچنان نسبت به قیمت گاز پیش از آغاز جنگ چند برابر بیشتر است و همین مسئله صنایع به خصوص صنایع فولادی اروپا را تحت تاثیر قرار داده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گرمای کم‌سابقه در طول سال جاری و افزایش دما به خصوص در کشورهای اروپایی باعث شد تا قیمت گاز جهانی طبیعی دوباره نزولی شود. روز جمعه قیمت گاز با کاهش ۱.۶۲ یورو همراه بود و به سطح ۲۸.۸۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. در حالی‌ که این قیمت در آغاز جنگ روسیه و اوکراین به بیش از ۳۴۰ یورو رسید ولی حالا کف‌های قیمتی را یکی پس از دیگری می‌شکند.

گرمای‌ هوا به نفع گاز طبیعی

براساس گزارش اتحادیه اروپا اکنون مصرف گاز کمتر از حد متوسط است. گزارش موسسه مطالعات انرژی آکسفورد نشان می‌دهد در طول نیمه اول سال ۲۰۲۳ مصرف گاز برای تولید برق ۱۸ درصد، برای بخش صنعتی ۱۳ درصد و بخش تجاری و مسکونی ۵ درصد کاهش یافته‌ است. گرمای هوا یکی از دلایل مهم کاهش مصرف گاز معرفی می‌شود. البته رویترز چند هفته قبل در گزارشی مدعی شد رشد قیمت گاز در اروپا باعث شد تا بسیاری از صنایع با مصرف بیشتر از حد معمول کار خود را متوقف کنند.

قیمت گاز اگرچه از سطوح بالا پس از آغاز جنگ اوکراین فاصله گرفته‌ است ولی هنوز به شرایط طبیعی خود بازنگشته‌ است. براساس گزارش رویترز بعضی از صنایع اروپا برای بقا به گاز ارزان‌تری نسبت به قیمت فعلی نیاز دارند و ادامه فعالیت آنها با این شرایط منطقی نیست. پیش از جنگ روسیه و اوکراین هر مگاوات ساعت گاز کمتر از ۱۰ یورو بود و امروز چند برابر نسبت به آن بازه افزایش یافته‌ است. افزایش چند برابری قیمت گاز در اروپا باعث شده تا قیمت تمام شده محصولات فولادی نیز افزایشی باشد.

آیا زمستان سختی در راه است؟

۸۵ درصد از ظرفیت گاز سایت ذخیره‌سازی گاز در اروپا پر است با این حال اخبار منفی از تاسیسات گاز رسانی اروپا از نروژ باعث شده تا نگرانی‌ها افزایش پیدا کند. پس از جنگ روسیه و اوکراین، نروژ برای واردات گاز جایگزین روسیه شد و تعمیر تجهیزات و تاسیسات داخلی نروژ باعث شده تا روند صادرات گاز به اروپا مختل شود با این حال نروژی‌ها ابراز امیدواری‌ کرده‌اند تعمیرات و نگهداری از تاسیسات به زودی تمام خواهد شد تا روند نزولی قیمت گاز دامه‌دار باشد.

تحلیل‌گران عقیده دارند اگر اتفاق خاصی در ماه‌های پیش‌رو نیفتد قیمت گاز طبیعی در بدبینانه‌ترین سناریو ممکن به هر مگاوات ساعت ۴۰ یورو می‌رسد ولی در سناریو خوش‌بینانه کمتر از هر مگاوات ساعت ۳۰ یورو نوسان می‌کند. باید در نظر داشت با قیمتی بالاتر از هر مگاوات ساعت ۳۰ یورو صنایع اروپا به خصوص در بخش فولاد به مشکل بر می‌خورند زیرا کاهش شدید قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی حاشیه سود تولیدکنندگان را کاهش داده‌ است و حالا اگر قرار بر افزایش قیمت گاز باشد شاید تولید محصولات فولادی برای آنها به صرفه نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =