• ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
  • کد خبر: 41086
  • readingTime: ۲ دقیقه
دلار

هفته گذشته قیمت دلار یک کانال صعود کرد و با افزایش هزار تومانی به کریدور جدید راه یافت. با وجودی که این اسکناس سیگنال‌های مساعد سیاسی را نیز دریافت کرد اما با خبر مربوط به انحلال کانون صرافان در روند صعودی قرار گرفت.

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت‌نیوز، در دومین هفته مرداد، بازار ارز بازدهی مثبت داشت. با وجودی که بیشتر روزهای هفته گذشته بازار تهران تعطیل بود اما افزایش هزار تومانی قیمت دلار در معاملات پشت خطی قدرت معامله‌گران بازار آزاد را به رخ سیاستگذار کشید.

هفته پیش بازارهای مالی میزبان اخبار مهمی بود که روند صعودی قیمت دلار را رقم زد. انحلال کانون صرافان بخشی از این اخبار بود.

دینار جای دلار را گرفت

گفتنی است موضوع افزایش تقاضا خریداران دلار برای اربعین این نگرانی‌ را در میان معامله‌گران به وجود آورده بود که این رشد تقاضا در روزهای آینده همانند سال‌های گذشته به افزایش قیمت دلار بیانجامد. اما در پایان هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که امسال ارز اربعین به صورت دینار تخصیص خواهد یافت و برای هر متقاضی ۲۰۰ هزار دینار در نظر گرفته شده است.

با تخصیص دینار به جای یورو و دلار به زائران مراسم اربعین، به نظر می‌رسد موضوع ورود تقاضای جدید در هفته جاری فشاری بر بازار ارز وارد نکند.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، تلاش می‌شود بیشتر به صورت غیرحضوری عرضه ارز اربعین انجام شود، در سال گذشته حدود ۴۰ درصد ارز اربعین توسط بانک ملی عرضه شد که امسال در کنار بانک ملی، سه بانک دیگر هم ارز عرضه خواهند کرد.

قیمت نرخ‌های مختلف

در دو هفته گذشته در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد با نوسانات افزایشی دو پله صعود داشت و به کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود کرد، اما در سایت بازار متشکل ارزی قیمت اسکناس و حواله دلار و درهم تغییرات یک و دو تومانی داشت. البته این تغییرات سوال برانگیز قیمتی، بیش از یک ماهی است که به رویه ثابت مرکز مبادله تبدیل شده است.

آخرین روز کاری هفته گذشته روز سه‌شنبه بود و دو روز پایانی هفته قبل به دلیل گرمای هوا تعطیل بود. بنابراین آخرین قیمتی که در سایت بازار متشکل ارزی برای اسکناس دلار، درهم و یورو ثبت شد مربوط به سه‌شنبه هفته پیش است.

در آخرین روز کاری هفته گذشته اسکناس دلار در سایت بازار متشکل ارزی با قیمت ۴۱ هزار و ۳۰۲ تومان عرضه شد و دو تومان کاهش داشت. دلار حواله نیز با همین مقدار کاهش با رقم ۳۷ هزار و ۵۴۷ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

در آخرین روز کاری هفته گذشته اسکناس یورو در بازار آزاد با قیمت ۵۵ هزار و ۱۸۹ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی سه‌شنبه دهم مرداد با افزایش ۲۰ تومانی با قیمت ۴۵ هزار و ۵۱۰ تومان رسید. یوروی حواله نیز همانند اسکناس یورو ۲۰ تومان افزایش قیمت داشت و با رقم ۴۱ هزار و ۳۷۳ تومان عرضه شد.

درهم امارات در آخرین معامله هفته گذشته با رقم ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان معامله شد و ۲۳۰ تومان افزایش داشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۲۲۴ تومان مبادله شد نسبت به روز دوشنبه تغییر قیمت نداشت. اسکناس درهم نیز با یک تومان افزایش با رقم ۱۱ هزار و ۲۴۶ تومان عرضه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =