جام قهرمانی ژول ریمه

جایزه ژول ریمه که به برنده جام جهانی فوتبال اعطا می‌شد، در سال ۱۹۶۶ قبل از جام جهانی ۱۹۶۶ در انگلستان به سرقت رفت. این جایزه بعداً توسط سگی به نام پیکلز پیدا شد. یک مرد به دلیل دست داشتن در این ماجرا مجرم شناخته شد اما سایر مجرمان احتمالی شناسایی نشدند. این جام در نهایت به تیم میزبان یعنی انگلستان رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فدراسیون فوتبال انگلیس در ژانویه ۱۹۶۶ قبل از مسابقات جام جهانی در ماه جولای، جام نقره‌ای را دریافت کرده بود. جام معمولاً در مقر آنها در دروازه لنکستر نگهداری می‌شد و فقط برای چند رویداد تبلیغاتی خارج می‌شد. در ماه فوریه، شرکت تمبر استنلی گیبونز مجوز قرار دادن جام را در نمایشگاه Stampex خود در ماه مارس دریافت کرد، به شرطی که تحت مراقبت دائمی باشد. این جام همچنین برای ۳۰۰۰۰ پوند بیمه شد (علیرغم اینکه ارزش واقعی آن فقط ۳۰۰۰ پوند است).

این نمایشگاه در تالار مرکزی وست مینستر برگزار شد و در ۱۹ مارس ۱۹۶۶ افتتاح شد و جام جهانی یکی از جاذبه‌های اصلی نمایشگاه بود. روز یکشنبه ۲۰ مارس، زمانی که نگهبانان هنگام ظهر مشغول تعویض شیفت بودند، حوالی ساعت ۱۲:۱۰ متوجه شدند که شخصی به زور ویترین را باز کرده و جام را به سرقت برده است. هیچ یک از نگهبانان چیز مشکوکی ندیده یا نشنیده بود، اگرچه یکی از آنها گزارش داد که مرد عجیبی را در طبقه اول در تلفن عمومی دیده بود. این خبر روز بعد در سراسر جهان پخش شد.

روز دوشنبه ۲۱ مارس، جو میرز، رئیس اتحادیه فوتبال، تماس تلفنی ناشناسی دریافت کرد. به او گفته شد که فردا بسته‌ای تحویل خواهد گرفت. در این بسته آستر قابل جابجایی جام قرار داده شده بود و در یادداشتی که در بسته قرار داشت نوشته بودند که برای پس دادن جام ۱۵۰۰۰ پوند می‌خواهند، و اگر پلیس از ماجرا باخبر شود جام را ذوب خواهند کردند.

علیرغم هشدارها، میرز پلیس را باخبر کرد و قرار شد پول‌های تقلبی را در چمدان قرار بدهد و منتظر تماس بعدی آنها بماند. در قرار ملاقاتی برای پس گرفتن جام و پرداخت پولها، سارق دستگیر شد اما گفت که جام دست او نیست و اگر آزاد شود می‌تواند جام را پیدا کند. اما از آزاد کردن او به قید وثیقه ممانعت شد.

ماجرای به سرقت رفتن جام ژول ریمه

در تاریخ ۲۷ مارس، شخصی به نام دیوید کوربت و سگش پیکلز در منطقه بیولا هیل در جنوب شرقی لندن قدم می‌زدند، که پیکلز شروع به بو کشیدن بسته‌ای کرد که زیر پرچین خانه کوربت قرار داشت. وسیله‌ای در یک روزنامه قدیمی پیچیده شده بود و با نخ بسته شده بود. وقتی کوربت بسته را باز کرد جام را تشخیص داد. او بسته را به پلیس تحویل داد. جام تا ۱۸ آوریل به عنوان مدرک در دست پلیس نگه داشته شد. آنها قبل از افتتاحیه مسابقات جام را به فدراسیون فوتبال بازگرداندند.

پبکلز تبدیل به یک سلبریتی شد و در تلویزیون و در برخی فیلم‌ها ظاهر شد. دیوید کوربت پس از فینال جام جهانی در ضیافت شام بازیکنان شرکت کرد و ۶۰۰۰ پوند به عنوان جایزه دریافت کرد.

همین موضوع باعث شد تا فدراسیون فوتبال یک کپی از جام را برای جشن‌های عمومی بسازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =