طلا و سکه

بازار طلا در بیشتر روزهای هفته جاری تعطیل بود با وجود این نوسانات قیمتی در بازار ادامه داشت. کارشناسان نقش بازیگران بزرگ را در افزایش قیمت طلا و سکه در برخی روزهای گذشته موثر می‌دانند. اما پیش‌بینی‌ها از روند قیمتی طلا و سکه چه می‌گویند؟

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت‌نیوز، در هفته‌ای که رو به پایان است، بازار طلا و سکه تنها دو روز به صورت رسمی فعالیت داشت؛ دوشنبه و سه‌شنبه. پیش از این دو روز، بازار به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورا و پس از آن، به بهانه گرما تعطیل بود و هست. با وجود این، قیمت طلا و قیمت سکه در روزهای گذشته در مجموع افزایشی بود. به گونه‌ای که سکه امامی وارد کانال ۲۹ میلیونی و سکه بهار آزادی وارد کانال ۲۶ میلیون تومانی شد. این در حالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی روندی نزولی دارد.

در واقع شرایط بازار در این هفته بار دیگر ثابت کرد که قیمت طلا در ایران بیشتر از انس، از قیمت دلار اثر می‌پذیرد. نقش بازیگران بزرگ و معاملات پشت خطی را نیز در روند بازارها نباید نادیده گرفت. البته برخی کارشناسان، تعطیلی کانون صرافان را نیز سیگنالی برای افزایش قیمت دلار و به دنبال آن طلا و سکه ارزیابی می‌کنند.

با توجه به شریط موجود، پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت دلار چه می‌گویند؟ پاسخ چهار کارشناس به این پرسش را در ادامه می‌خوانید.

دیبا: امکان صعود قیمت انس وجود دارد

مجتبی دیبا به تحلیل قیمت طلا و سکه در هفته جاری پرداخت و به تجارت‌نیوز گفت: «در روزهای گذشته امکان تاچ شدن قیمت ۲۷ تا ۲۷ میلیون و ۵۰۰ برای سکه تمام وجود داشت. این قطعه در محدوده حمایتی ۲۶ میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی نیز تثبیت داشت.»

وی به کف حمایتی ۲۵ میلیون و ۲۰۰ تومانی اشاره کرد و افزود: «در این محدوده قیمتی سفارش‌های خرید زیادی وجود داشت و قیمت در طی دو روز گذشته واکنش صعودی داشته است.» وی هفته گذشته نیز به ورود قیمت سکه امامی به منطقه ۲۹ میلیون و ۱۰۰ تا ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی اشاره کرده بود.

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص انس جهانی نیز گفت: «طلای جهانی با معیار صعودی، خود را هماهنگ می‌کند و می‌تواند به منطقه ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۷ دلار در طول هفته جاری برسد.»

دیبا افزود: «باید ببینیم دیدگاه‌های فدرال رزرو در هفته جاری چگونه است. آیا بالا بردن نرخ بهره را تایید می‌کند یا اینکه فعلا با توجه به پایین بودن تورمی که اعلام شده قصد دارد به رکود دامن نزند و بازارها را در همین شرایط نگه دارد».

فلاحیان: قیمت دلار و طلا بدون سرکوب دولتی، افزایشی است

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی نیز در خصوص روند قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به نوسانات قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز از همین نوسانات پیروی می‌کند. سکه همیشه حباب دارد و معمولا در رشد قیمت، حباب بزرگ‌تر و در ریزش‌ها حباب کوچکتر می‌شود.»

وی به همبستگی قیمت دلار با بازار طلا اشاره کرد و افزود: «وقتی قیمت دلار پایین می‌آید، شدت کاهش قیمت سکه بیشتر می‌شود. در ریزش‌های دلار ریزش شدیدتری در طلا داریم و دلیل آن هم حباب در بازار فلز زرد است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر سد سیاستگذار نباشد، دلار و متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌تواند در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد، افزود: «مردم به طور طبیعی در برابر کاهش ارزش پول ملی از افت ارزش دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند. در شرایط رکود بازارها نیز موضوع تخریب یک بازار و جهش بازار دیگر نوسانات قیمتی را به همراه دارد.»

طباطبایی: بازدهی بازار طلا و سکه از دلار بیشتر می‌شود

همچنین، علی‌ طباطبایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال جاری، دلار در روند صعودی قرار می‌گیرد به تجارت‌نیوز گفت: «سرعت افزایش قیمت طلا و سکه متاثر از دو فاکتور دلار و طلای جهانی بیشتر خواهد شد. در میان‌مدت و بعد از ریزش مختصر دیگری، می‌توان شاهد روند صعودی قیمت در بازارهای مالی بود.»

وی افزود: «صنایع بالادستی کشور، با قیمت دلار در کانال‌های بالاتر معامله‌ می‌شوند و بعید است کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد. به همین دلیل باید انتظار روند افزایشی این اسکناس و متعاقب آن افزایش قیمت طلا و سکه را نیز داشته باشیم.»

وی پیش از این نیز اشاره کرده بود که در سال جاری بازدهی بازار طلا و سکه از دلار بیشتر خواهد بود. زیرا قیمت در بازار فلز زرد با کف قیمت دلار در حال معامله است. بنابراین اگر انس جهانی رشد داشته باشد، بازار طلا و سکه بازدهی بیشتری از دلار خواهد داشت.

محمدولی: بازار طلا و سکه در رکود است

ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا و جواهر و رئیس سابق اتحادیه طلا نیز با اشاره به نوسانات اخیر قیمت در بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت: «داد و ستد در بازار به حداقل خود رسیده است. در این ایام (محرم) متقاضی همیشه کمتر است و این موضوع به رکود بازار دامن می‌زند، اما بازار با نوسانات حدود یک تا سه درصدی همراه بوده است.»

وی با اشاره به روند تقاضا در بازار طلا و سکه بیان کرد: «با وجود تعطیلی بازار تهران تقاضای چشمگیری برای خرید طلا و سکه نداریم و این طور نیست که بگوییم مردم خریدار شده‌اند. این در حالی است که با افزایش قیمت طلا و سکه، تقاضای مردم چندان در بازار به چشم نمی‌آید و نمی‌تواند در روند بازار تاثیرگذار باشد.»

محمدولی با اشاره به سیاست‌های نرخ بهره و چاپ پول آمریکا و تاثیر آن بر افزایش قیمت انس طلا افزود: «انس جهانی طلا در روزهای آینده نهایتا نوسانات اندکی داشته باشد و تغییر قیمت جهانی طلا جزئی خواهد بود.»

این کارشناس بازار با اشاره به اونس جهانی و سیاست‌های میان کشورها درباره پیش‌بینی آینده بازار طلا گفت:«قیمت طلا به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =