• ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
  • کد خبر: 40980
  • readingTime: ۲ دقیقه
ایران و چین

همکاری دولت چین در دور زدن تحریم و صادرات نفت ایران به این کشور باعث شده که درآمد صادرات نفت خام ایران از ۳.۷ میلیارد دلار در ۲۰۲۰ به ۲۵.۴ میلیارد دلار در ۲۰۲۲ در شرایط تحریم برسد و بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، طبق آمار موسسه کپلر، صادرات نفت ایران بعد از بازگشت تحریم در سال ۲۰۱۸ و پایان معافیت تحریمی آمریکا به خریداران نفت ایران در سال ۲۰۱۹ افت شدیدی پیدا کرد و حتی چینی‌ها نیز با توجه به رفتار شرق‌ستیزانه دولت یازدهم و دوازدهم حاضر به خرید نفت ایران نشدند.

بدین صورت، در سال ۲۰۲۰ رقم صادرات نفت ایران به چین از حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز در شرایط غیرتحریمی به ۳۲۴ هزار بشکه کاهش یافت و چین حاضر نشد، همانند دوره اول تحریم به خرید نفت از ایران ادامه دهد.

افزایش ۲۰ میلیارد دلاری درآمد صادرات نفت ایران به چین

تصویر ۱

اما با راهبردی نظام در تعامل با چین و بهبود روابط با این کشور، صادرات نفت ایران مجددا روند صعودی به خود گرفت و در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب به روزانه ۵۸۵ و ۷۶۶ هزار بشکه رسید و در نهایت در سال جاری میلادی این رقم به ۹۵۷ هزار بشکه رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی نیز رقم صادرات نفت ایران به چین از سه ماه سوم سال ۲۰۲۲ تاکنون را میانگین یک میلیون بشکه اعلام کرده است.

افزایش ۲۰ میلیارد دلاری صادرات نفت ایران به چین

با توجه به داده‌های کپلر درباره رقم صادرات نفت ایران به چین و آمار اوپک درباره قیمت نفت ایران می‌توان محاسبه کرد که احیای روابط با چین چه نقش موثری در افزایش درآمدهای نفتی ایران در شرایط تحریم داشته است.

طبق گزارش اوپک، قیمت هر بشکه نفت ایران در سال ۲۰۱۹، ۲۰۲۰، ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب ۶۴.۰۴، ۴۰.۷۷، ۶۹.۸، ۹۹.۹۲ و ۷۹.۶ دلار است. با فرض پوشش هزینه دور زدن تحریم در قالب تخفیف ۵ تا ۱۲ دلاری (طبق آمار بلومبرگ)، درآمد حاصل از صادرات نفت خام ایران به چین در سال‌های مختلف در تصویر ۲ آورده شده است.

افزایش ۲۰ میلیارد دلاری درآمد صادرات نفت ایران به چین

تصویر ۲

در نتیجه همکاری دولت چین در دور زدن تحریم آمریکا و صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های خصوصی چین باعث شده است که رقم درآمد حاصل از صادرات نفت خام ایران از ۳.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۲۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ و ۲۴.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ (طبق پیش‌بینی) برسد و بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری ایران در تحریم افزایش یابد.

تازه این افزایش ۲۰ میلیارد دلاری تنها مربوط به فروش نفت خام است. به عنوان مثال طبق آمار اوپک کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳۴.۷ میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین طبق آمار بانک مرکزی نیز درآمد نفتی ایران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵.۳ میلیارد دلار افزایش یافته که عمده این افزایش ناشی از صادرات به چین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =