شمش فولادی

پس از سقوط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به ۴۴۰ دلار در ازای هر تن، قیمت شمش در بورس کالا نیز به کیلویی ۱۹ هزار و ۱۴۵ تومان کاهش پیدا کرد. شمش فولاد از بازارهای جهانی گرفته تا بورس کالا روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد. قیمت هر تن شمش فولاد صادراتی ایران از اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۱ درصد کاهش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت شمش فولاد از بازارهای جهانی گرفته تا بورس کالا هفته‌های ریزشی را تجربه می‌کند. ریزش قیمت فلزات پایه و محصولات فولادی در بازارهای جهانی باعث شد تا قیمت شمش فولاد صادراتی ایران نیز از ابتدای سال ۲۰۲۳ نزولی شود؛ با این حال در آخرین معاملات اردیبهشت‌ماه تقاضا برای شمش فولاد افزایش یافت تا ریزش قیمت آن متوقف شود ولی در آخرین معامله تیرماه شمش فولاد صادراتی ایران به کمترین قیمت در سال ۲۰۲۳ یعنی ۴۵۲ دلار به ازای هر تن سقوط کرد. این ریزش در معاملات مردادماه نیز ادامه داشت و قیمت هر تن شمش فولاد صادراتی ایران به ۴۴۰ دلار رسید.

روند قیمتی شمش فولاد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

روزهای بد شمش فولاد از بازار جهانی تا بورس کالا

در روزهایی که شمش فولاد صادراتی ایران در بازارهای جهانی به شدت نزولی شده‌ است؛ در بورس کالا نیز شرایط بهتر از این نیست. قیمت شمش فولادی در معاملات بورس کالا طی سه ماه اول سال ۲۰۲۳ صعودی بود ولی از اردیبهشت‌ماه نزولی شد و در آخرین معاملات انجام شده‌ در تیر و مردادماه نیز به روند نزولی خود ادامه‌ داده است.

متوسط قیمت شمش فولاد در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

روزهای بد شمش فولاد از بازار جهانی تا بورس کالا

پس از سقوط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به ۴۴۰ دلار در ازای هر تن، قیمت شمش در بورس کالا نیز به کیلویی ۱۹ هزار و ۱۴۵ تومان کاهش پیدا کرد. اگرچه این عدد پایین‌ترین قیمت در سال ۲۰۲۳ یا حتی ۱۴۰۲ نیست ولی نشان‌دهنده همبستگی قیمت شمش فولاد در بورس کالا همراه با بازارهای جهانی طی ماه‌های گذشته است زیرا پیش از این در بسیاری از بازه‌های زمانی روند قیمتی شمش فولاد صارداتی ایران با قیمت شمش فولاد در بورس کالا همبستگی نداشت.

قیمت شمش فولاد صادراتی ایران از اول سال ۱۴۰۲ تا به حال ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده‌ است و با سرعت زیادی به سقوط ادامه‌ می‌دهد. روند ریزشی قیمت شمش فولاد در بورس کالا با تاخیر از اواسط اردیبهشت‌ماه آغاز شد و از ۱۱ اردیبهشت تا اولین معامله مردادماه بیش از ۱۴ درصد ریزش داشت.

اکنون با توجه به اینکه قیمت شمش فولاد صادراتی ایران کف سال ۲۰۲۳ را شکست؛ برخی از فعالان بورس کالا نیز عقیده دارند قیمت شمش در بورس کالا همچنان به ریزش خود ادامه می‌دهد و شاید تا کمتر از کیلویی ۱۵ هزار و ۸۶۰ تومان برسد. شمش فولاد در بورس کالا برخلاف بازارهای جهانی با کف قیمتی سال ۲۰۲۳ فاصله دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =