• ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
  • کد خبر: 40506
  • readingTime: ۲ دقیقه
آهن آلات

متوسط قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ حدود ۸.۷ درصد کاهش پیدا کرد، میلگرد و پروفیل نیز بر مدار نزول هستند تا تیرماه برای بازار داخلی آهن‌آلات ماهی یک دست نزولی باشد. با این حال در بازار نبشی و ناودانی قیمت‌ها ثابت مانده‌ و نوسانات خاصی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سقوط قیمت تیرآهن، کاهش چند درصدی قیمت بعضی از انواع میلگرد و پروفیل و ثبات قیمت‌ها در سایر بخش‌های بازار مهم‌ترین خبر بازار داخلی آهن‌آلات در طول هفته‌ گذشته بود. کاهش نرخ دلار در بازار غیررسمی با کاهش شدید قیمت تیرآهن همراه شد؛ ولی کاهش عرضه باعث شده تا در سایر بخش‌های بازار آهن‌آلات مانند ناودانی و نبشی قیمت‌ها ثبات بماند. فروشندگان عقیده دارند قیمت‌ نبشی و ناودانی به کف رسیده‌ است و کاهش آن توجیه منطقی ندارد. به‌هرحال با نوسانات قیمتی بازار آهن آلات در طول هفته‌ گذشته، تیرماه به پایان رسید. این ماه برای بازار داخلی آهن‌آلات یک دست ریزشی بود.

نوسانات هفتگی بازار آهن‌آلات به قرار نمودار زیر است:

سقوط تیرآهن، ثبات نبشی

روند قیمت‌ها در بازار داخلی آهن‌آلات از هفته سوم اردیبهشت‌ماه ریزشی شد و همچنان به ریزش خود ادامه‌ می‌دهد. برخی معتقدند این ریزش به دلیل ریزش نرخ ارز در بازار غیررسمی بود زیرا همزمان با ریزش نرخ ارز در بازار غیررسمی، قیمت‌ آهن‌آلات نزولی شد و همچنان بر مدار کاهش ادامه می‌دهد.

تیرآهن

متوسط قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ در طول اردیبهشت‌ماه به ۳۰ هزار تومان نزدیک شده بود و در طول این هفته کانال ۲۴ هزار تومان را از دست داده‌ است در نتیجه قیمت تیرآهن در مدتی کمتر از ۳ ماه حدود ۲۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. این هفته نیز متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد نزدیک به ۸.۷ درصد ریخت. فعالان بازار گزارش می‌دهند شرایط در بازار تیرآهن ترسناک شده‌ است زیرا با آغاز فصل تابستان تحرکی در سمت تقاضا وجود ندارد و ادامه این روند با کاهش بیشتر قیمت‌ها همراه خواهد بود.

میلگرد

میلگرد نیز مانند تیرآهن قربانی کاهش شدید تقاضا در فصل تابستان شد. بازاریان مدعی‌اند؛ تقاضا در سال جاری کمتر از سال گذشته‌ است. از طرفی این هفته حامل روزهای بدی در بازار جهانی میلگرد بود. قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن کانال ۶۰۰ دلار را از دست داد؛ در ایران نیز متوسط قیمت میلگرد ۱۴ به کمتر از کیلویی ۲۵ هزار تومان سقوط کرده است. اکنون قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ در معاملات بازار آزاد به کانال ۲۳ هزار تومان نیز رسیده‌ است.

پروفیل

بازار پروفیل پیوسته و آهسته بر مدار نزول است و هر هفته نزدیک به ۱ درصد از قیمت خود را از دست می‌دهد. متوسط قیمت پروفیل با ضخامت ۲ نیز به کمتر از کیلویی ۳۵ هزار تومان سقوط کرده‌ است؛ ولی فشار فروش در این بازار به مراتب کمتر از تیرآهن و میلگرد است. قیمت پروفیل در طول تیرماه روزهای باثبات بسیاری را پشت سرگذاشت و در آخرین روزهای هفته گذشته قیمت تقریبا ثابت ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =