نیروگاه سیکل ترکیبی

نیروگاه گازی اول سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با پیشرفت ۹۸ درصدی، پس از دوران تست به‌زودی به‌بهره‌برداری خواهد رسید. از این پروژه به‌عنوان سریع‌ترین پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور از زمان انعقاد قرارداد تا مرحله سنکرون یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شرکت فولاد مبارکه اصفهان که همیشه به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی پیشران در تأمین زیرساخت‌های حیاتی برای کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند به خاطر محدودیت برق در فصول گرم سال، از سال گذشته احداث نیروگاه سیکل ترکیبی را در دستور کار خود قرار داد.

این نیروگاه، نسل جدیدی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که دارای راندمان حدود ۳ برابری نسبت به نیروگاه‌های نسل قبل است و این پروژه با مشارکت مپنا با رکوردی خیره‌کننده از نظر زمان انعقاد قرارداد تا بهره‌برداری، در بخش نیروگاه گازی اول با پیشرفت ۹۸ درصدی در حال گذراندن تست و چک‌های نهایی است و در ماه آینده، زودتر برنامه زمان‌بندی سنکرون به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته حمیدرضا خسروانی‌پور مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه، رکورد اجرا و سرعت بسیار بالای پروژه به‌گونه‌ای است که تاکنون هیچ نیروگاه گازی در کشور در مدت‌زمان ۱۶ ماهه به مراحل سنکرون و راه‌اندازی نرسیده است و به همین خاطر این نیروگاه در نوع خود منحصربه‌فرد است.

وی در ادامه عنوان کرد: بر اساس نظر تکنولوگ‌های خارجی و همچنین تجارب قبلی ساخت نیروگاه در کشور و احداث نیروگاه گازی در کمتر از ۲۴ ماه امکان‌پذیر نبوده است که از ابتدای پروژه با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق و تأمین منابع مقرر شد نیروگاه گازی اول در مدت ۱۶ ماه به سنکرون و بهره‌برداری برسد.

پیشرفت قابل توجه نیروگاه سیکل ترکیبی فولادمبارکه از نگاه مدیرعامل سابق مپنا

پیش از این نیز عباس علی‌آبادی، مدیرعامل سابق مپنا و وزیر فعلی صمت در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این‌باره گفته بود: باعث افتخار ماست که با مجموعه‌ بزرگ فولاد مبارکه، همکاری‌های سودمندی را شروع کرده‌ایم که یکی از آن‌ها قراردادی بزرگ برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی این شرکت است که خوشبختانه تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

وی در ادامه اضافه کرده بود: همکاری مؤثری برای توسعه روش‌های تجدیدپذیر برای رفع نیازهای صنعت فولاد میان مپنا و فولاد مبارکه شکل گرفته و این موضوع به خاطر مدیریت بسیار خوب این شرکت برای تعمیق همکاری در حال پیشرفت است.

لینک ویدیو:

https://irasin.ir/xh7z

به گزارش ایراسین، در این پروژه تاکنون بیش از ۱۱۷ هزار مترمکعب خاک‌برداری و حدود ۲۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی و به میزان ۲۰۰۰ تن اسکلت فلزی ساخت، بازرسی و نصب‌شده و به میزان حدود ۳۰۰۰ تن تجهیزات در واحد گازی اول و دوم نصب‌شده است که این آمار به‌جز فعالیت‌های اجرایی در قسمت برق، اتوماسیون و ابزار دقیق و امور اجرایی واحد بخار است که به‌موازات و با استفاده از شناوری فعالیت‌ها در دست اجرا است.

شایان ذکر است علاوه بر نیروگاه گازی اول با پیشرفت ۹۸ درصدی، نیروگاه گازی دوم نیز با پیشرفت ۹۶.۴ درصد در حال عبور از مراحل نهایی برای آماده‌سازی و راه‌اندازی طی حدود دو ماه پس از نیروگاه اول است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =