• ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
  • کد خبر: 40307
  • readingTime: ۲ دقیقه
میلگرد

قیمت میلگرد صادراتی ایران در طول ۲ هفته با ریزش ۶ درصدی از سطح ۵۳۷ دلار به ۵۰۵ دلار رسید تا همه منتظر سقوط قیمت به کانال ۴۰۰ دلار باشند. البته ریزش‌ها فقط مربوط به محصولات صارداتی ایران نیست بلکه در بورس فلزات لندن نیز قیمت هر تن میلگرد در مدت ۱۵ روز بیش از ۷ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت میلگرد صادراتی ایران در طول هفته‌های گذشته ریزش قابل ملاحظه‌ای را در بازارهای جهانی ثبت کرد؛ اگرچه این ریزش در بازار میلگرد سایر کشورها نیز اتفاق افتاد ولی عملکرد مثبت قیمت میلگرد ایران باعث شده‌ بود تا فعالان بازار انتظار این ریزش را نداشته‌ باشند. پیش از ۱۰ تیرماه هر تن میلگرد صادراتی ایران در بازارهای جهانی با قیمت ۵۳۷ دلار معامله می‌شد ولی کمتر از ۲ هفته بعد قیمت میلگرد ایران به ۵۰۵ دلار به ازای هر تن رسید.
روند قیمتی میلگرد صادراتی ایران در بازارهای جهانی به قرار نمودار زیر است:


ریزش ۶ درصدی قیمت میلگرد صادراتی ایران
براساس نمودار بالا قیمت میلگرد صادراتی ایران در مدتی کمتر از ۲ هفته نزدیک به ۶ درصد کاهش یافته‌ است و به کف ۵۰۰ دلار در اواسط اردیبهشت‌ماه نزدیک‌ شد. اگر در این محدوده افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت‌ میلگرد صادراتی ایران نشود، در ادامه تیرماه به کانال ۴۰۰ دلار سقوط خواهد کرد.

حال بد بازار جهانی میلگرد
دو هفته‌ گذشته اگرچه برای بازار میلگرد صادراتی ایران کابوس‌وار بود ولی کاهش شدید تقاضا، بازار جهانی میلگرد را ریزشی کرده‌ بود. برای مثال قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن طی ۱۴ روز بیش از ۷ درصد کاهش پیدا کرد و کانال ۶۰۰ دلار را از دست داد.
ریزش قیمت میلگرد از ۴ ماه قبل آغاز شد و قیمت هر تن میلگرد از بالای ۷۰۰ دلار به ۶۰۰ دلار سقوط کند، با این حال در دور اول ریزش‌ها، قیمت میلگرد صادراتی ایران ریزش چندانی نداشت. در نهایت قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن به ۶۰۰ دلار رسید و توسط خریداران حمایت شد. به دنبال افزایش تقاضا بیش از ۱ ماه قیمت‌ میلگرد دربورس فلزات لندن بالاتر از ۶۰۰ دلار معامله شد، در این مدت قیمت میلگرد صادراتی ایران نیز رشد کرد. از اوایل تیرماه میلگرد در بورس فلزات لندن کانال ۶۰۰ دلار را از دست داد و تب ریزش قیمت‌ها دامن‌گیر میلگرد صادراتی ایران نیز شد.
ریزش قیمت میلگرد تا کجا ادامه‌ دارد؟
گزارش نشریات مختلف از جمله متال بولتن نشان می‌دهد تقاضا در بازار جهانی میلگرد ضعیف است. انتظار می‌رفت با آغاز فصل گرما و رونق ساخت‌ و ساز تقاضا برای میلگرد صعودی شود ولی داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد رکود بر بخش مسکن سایه‌ افکنده‌ است. این مسئله به ویژه در کشور چین شرایط را برای بازار میلگرد بد کرد و به دنبال این موضوع قیمت‌ها در این بازار ریزشی شود. اکنون پس از چند ماه ریزش قیمت میلگرد، همچنان تقاضای بزرگی در بازار وجود ندارد و در نتیجه احتمال ریزش به کانال کمتر از ۵۰۰ دلار بیشتر از قبل می‌شود. کاهش قیمت جهانی میلگرد باعث شده تولیدکنندگان داخلی به صادرات میلگرد میلی نداشته‌ باشند و موجودی انبارهای داخلی رشد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =