واحد تولیدی

احیای واحدهای صنعتی در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی، زمینه اشتغال به‌کار ۶۱ هزار و ۱۰ نفر را در دو سال گذشته (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) فراهم کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، از سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی از واحدها در حوزه‌های مختلف تولیدی با هدف توسعه اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی ایجاد شده است که بخش اعظم آنها با وجود چالش‌های متعدد در حوزه‌های کسب و کار و تولید در حال فعالیت هستند.

از سوی دیگر، تعدادی از آنها به دلایل و عارضه‌های موجود در محیط درونی و بیرونی بنگاه‌ها دچار تعطیلی یا کاهش فعالیت شده‌اند؛ بر این اساس پروژه افزایش میزان بهروری و استفاده بهینه از منابع زیرساختی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بنگاه‌ها و فعال‌سازی ظرفیت تولید آنها در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفت.

این پروژه‌ها مشتمل بر دو بخش بازسازی واحدهای راکد و کمک به افزایش ظرفیت واحدهای زیر ظرفیت است که با استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی و دولتی شامل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری، خبرگان بخش صنعت، معدن و تجارت، سرمایه‌گذاران جدید و مشاوران تخصصی این بخش در سال ۱۴۰۱ عملیاتی شده است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران فرآیند شناسایی، ارزیابی و انتخاب واحدهای تولیدی راکد واجد شرایط برای بازگشت به تولید و بازار را در قالب طرح پایش واحدهای صنعتی راکد، به‌منظور بازبینی اطلاعات موجود و شناسایی نیاز واحدهای مذکور در راستای راه‌اندازی مجدد آنها و ایجاد اشتغال در سطح کشور با استفاده از سرمایه و ظرفیت‌های موجود آغاز کرد.

پس از شناسایی، بر اساس نوع مشکل بنگاه، مشاوران کلینیک‌های کسب و کار نسبت به ارائه خدمات مشاوره اقدام و در صورت نیاز به تسهیلات، واحد صنعتی از طریق پنجره واحد خدمات وزارت صمت درخواست خود را ارائه می‌کند.

بر این اساس، در دو سال گذشته (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) تعداد سه‌هزار و ۸۱۸ واحد صنعتی راکد احیاء شد که در مقایسه با دو سال قبل از آن (احیاء سه‌هزار و یک واحد) رشد ۲۷.۲ درصدی نشان می‌دهد.

همچنین اشتغال‌زایی ایجاد شده با احیاء واحدهای یاد شده ۶۱ هزار و ۱۰ نفر به ثبت رسیده است. این رقم در مقایسه با اشتغال‌زایی ۴۵ هزار و ۴۵ نفری در دو سال قبل از آن (۱۳۹۸ و ۱۳۹۹) رشد ۳۵.۴ درصدی داشته است.

شایان ذکر است طرح افزایش ظرفیت واحدهای زیر ۵۰ درصد ظرفیت تولید نیز برای نخستین بار از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرایی شد. سال گذشته ۲ هزار و ۷۴۱ واحد در قالب این طرح افزایش ظرفیت داشتند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =