فولاد سنگان

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد سنگان با اشاره به اینکه از ابتدای شروع به کار کارخانه کنسانتره‌سازی تا کنون، ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید شده است؛ گفت: یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار تن کنسانتره در سه‌ماهه اول سال جاری در این شرکت تولید شده است.

به گزارش ایراسین، سیدعلی شمسی‌نیا معاون بهره‌برداری شرکت فولاد سنگان، رشد کمّی و کیفی و ارتقای بهره‌وری را اهداف سه‌گانه استراتژیک فولاد سنگان دانست و گفت: در سال گذشته ۳ میلیون تن کنسانتره در این شرکت تولید شد و در ادامه این روند موفقیت‌آمیز، در بهار امسال نیز شاهد رشد تولید ۲۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای شروع به کار کارخانه کنسانتره‌سازی تا کنون، ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید شده است، ادامه داد: در سه‌ماهه اول سال جاری، یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار تن گندله تولید شده که ۳۴ درصد از کل تولید ۴ میلیون تنی سال گذشته را شامل می‌شود.

وی با اشاره به چالش‌های قطعی برق و گاز در سال گذشته عنوان داشت: طراحی کارخانه، ۳۳۰ روز کاری در سال است، ولی به‌دلیل قطعی برق و گاز در سال گذشته، توازن میان زنجیره تولید کنسانتره-گندله-انباشت محصول و فروش، تا حدی تحت تأثیر قرار گرفت با این همه در سال ۱۴۰۲ با پیگیری‌های صورت‌گرفته و اقدامات خوب وزارت نیرو، در کنار خرید برق از بورس انرژی، این چالش تا این لحظه مدیریت شده و امیدواریم برای حل قطعی گاز در زمستان نیز مسئولان اقدامات اساسی انجام دهند تا این مسئله به بهترین نحو ممکن حل شود، زیرا این ظرفیت در شرکت وجود دارد که در صورت رفع توقفات ناشی از محدودیت حامل‌های انرژی، بیش از ظرفیت اسمی خود تولید کند. با توجه به تجربه سال‌های گذشته، طبق برنامه‌ریزی انجام‌گرفته، عملیات تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده (shut down) کارخانه در ایام قطعی برق و گاز صورت می‌گیرد.

معاون بهره‌برداری فولاد سنگان یکی از مهم‌ترین چالش‌های حال حاضر شرکت‌های صنعتی و معدنی منطقه را مربوط به حمل محصول دانست و گفت: ضعف زیرساخت حمل ریلی و محدودیت حمل جاده‌ای منجر به انباشت محصول در کارخانه‌ها می‌شود که علاوه‌بر تأثیر بر کاهش روند تولید به دلیل کمبود مکان دپو، هزینه‌های مالی زیادی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

حفظ کیفیت محصول، مقدم بر کمیت

شمسی‌نیا با تأکید بر اینکه در این شرکت حفظ کیفیت محصول برای ما مقدم بر کمیت است، گفت: در این راستا موفق شدیم شاخص‌های کیفی محصول را تا ۲۰ درصد در همین سه ماه ارتقا دهیم. این در حالی است که گندله فولاد سنگان همواره از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، به دنبال ارتقای کیفی سنگ در مبدأ هستیم تا با فراکسیون‌بندی کلوخه سنگ ورودی بتوانیم برنامه‌ریزی منظمی برای ثبات کیفیت محصول داشته باشیم، زیرا بخش مهمی از کیفیت محصول نهایی، به کیفیت سنگ ورودی مربوط می‌شود. با توجه به طراحی کارخانه بر اساس سنگ مگنتیت و وجود توده‌های معدنی متفاوت در منطقه، اگر ترکیب مناسبی از این توده‌ها در اختیار کارخانه قرار گیرد، تأثیر مهمی بر کیفیت نهایی محصول خواهد داشت.

تأثیر رشد تولید شرکت ، فروش و سودآوری بر رونق اقتصادی منطقه و کشور

شمسی‌نیا با اشاره به ظرفیت اسمی انتقال سنگ‌آهن به میزان ۲۲۵۰ تن بر ساعت و ظرفیت عملکردی ۱۸۰۰ تن بر ساعت در خط انتقال سنگ گفت: در حال حاضر ظرفیت عملکردی انتقال سنگ‌آهن با اتخاذ تمهیدات مناسب در دسترس است و به‌شرط اختصاص سنگ از معدن سنگان مشکلی برای انتقال آن به کارخانه وجود ندارد.

وی در خصوص شعار رشد تولید و مهار تورم گفت: تحقق شعار سال در عملکرد فولاد سنگان مستتر است. در حال حاضر، شرکت از تمام ظرفیت خود برای تولید محصول با کیفیت استفاده می‌کند و این ظرفیت برای عبور از ظرفیت اسمی کارخانه نیز وجود دارد. بر این باوریم که روند رشد تولید،‌ فروش و سودآوری شرکت به سهم خود بر رشد و رونق اقتصادی منطقه و کشور تأثیر مثبت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =