• ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
  • کد خبر: 39996
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می کند:

روزهای بد میلگرد ادامه‌دار است

رشد ۶ درصدی قیمت میلگرد صادراتی ایران با وجود ریزش بازارهای جهانی
میلگرد

قیمت میلگرد در بازارهای جهانی طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ کاهش چشمگیری پیدا کرد، برای مثال قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن ۱۴ درصد فرو ریخت ولی قیمت میلگرد صادراتی ایران در همین بازه زمانی ۶ درصد رشد کرد. با این وجود تقاضا در بازار جهانی میلگرد پایین ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کارنامه قیمت میلگرد در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ مثبت نیست؛ زیرا قیمت‌ میلگرد در بازارهای جهانی به شدت نزولی شد و به کف‌های حمایتی بلندمدت رسید. نشریه متال بولتن طی گفت‌وگو با فعالان بازار به خصوص در شانگهای چین مدعی شد؛ چشم‌انداز بازاریان به آینده قیمت میلگرد مثبت نیست، زیرا حجم تقاضا به شدت پایین است.

نمودار زیر روند قیمت میلگرد در بازار آتی شانگهای، بورس فلزات لندن، میلگرد فوب ترکیه و میلگرد صادراتی ایران را نمایش می‌دهد.

روزهای بد میلگرد ادامه‌دار است

در پایان ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلگرد فوب ترکیه گران‌ترین میلگرد بازار بود و در مقابل میلگرد بازار آتی شانگهای نیز به یکی از ارزان‌ترین میلگردهای بازار تبدیل شده‌است. افت قیمت میلگرد در چین با زیان سنگین برای تولیدکنندگان همراه بود به صورتی که تولیدکنندگان چینی در صورت‌های مالی سه ماهه دوم بابت هر تن میلگرد نزدیک به ۲۰ دلار زیان شناسایی کردند.

کاهش شدید قیمت میلگرد در بازار آتی شانگهای و بورس فلزات لندن و فوب ترکیه در حالی اتفاق می‌افتد که عملکرد میلگرد صادراتی ایران طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ مثبت است.

مقاومت در مقابل ریزش

عملکرد قیمتی این چهار محصول در طول ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ به قرار جدول زیر است:

روزهای بد میلگرد ادامه‌دار است

با وجود ریزش شدید قیمت میلگرد در بازارهای جهانی ولی قیمت میلگرد صادراتی ایران نزدیک به ۶ درصد رشد کرد. در آغاز سال میلادی هر تن میلگرد صادراتی ایران ۵۰۷ دلار قیمت می‌خورد و در پایان شش ماه اول به ۵۳۷ دلار رسید ضمن اینکه شش ماه قبل میلگرد صادراتی ایران یکی از ارزان‌ترین میلگردها بود ولی صعود ۶ درصدی قیمت آن باعث شد تا قیمت میلگرد صادراتی ایران از قیمت میلگرد در بازار آتی شانگهای فراتر برود. در مقابل قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن با شدت بیشتری ریزشی شد و نزدیک به ۱۴ درصد ریخت.

آینده بازار میلگرد

کاهش تقاضا باعث شده تا چشم‌انداز مثبتی در بازار میلگرد وجود نداشته‌ باشد و با وجود اخبار مثبت، قیمت میلگرد درپایان ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ کف‌ حمایتی معتبری را شکست. قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن در ماه ژوئن کف ۶۰۰ دلار را از دست داد. این کف حمایتی به خوبی طی چند ماه گذشته مانع از ریزش قیمت میلگرد شده‌ بود و تصور می‌شد قیمت در این محدوده کنترل شود. با شکست این کف اهداف پایین‌تری مثل ۵۲۰ دلار در انتظار قیمت میلگرد خواهد بود.

قیمت میلگرد فوب ترکیه همچنان بالاتر از ۶۰۰ دلار قرار دارد و میلگرد در بازار آتی شانگهای نیز در ماه ژوئن به کانال ۵۰۰ دلار بازگشت با این حال فشار فروش در بازار آتی شانگهای کم نیست. در انتها میلگرد صادراتی ایران با وجود افزایش قیمت ولی در آخرین معاملات ماه‌ ژوئن با کاهش قیمت مواجه شد و احتمال آغاز یک روند نزولی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =