• ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
  • کد خبر: 39985
  • readingTime: ۲ دقیقه
شمش فولادی

قیمت شمش فولاد صادراتی ایران و شمش فولادی فوب دریای سیاه در طول ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۹.۶ و ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرد و با توجه به کاهش چشم‌گیر تقاضا در بازارهای جهانی احتمال ریزش قیمت شمش تا کانال‌های پایین‌تر نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شمش فولادی یکی دیگر از قربانیان ریزش قیمت فلزات در طول ماه‌های گذشته است. چهار ماه قبل همزمان با ماه‌ مارس ریزش قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی شروع شد و این موج خیلی سریع به بازار محصولات فولادی رسید تا قیمت‌ آنها را ریزشی کند و این روند برای چهار ماه گذشته ادامه داشت. از میلگرد گرفته تا ورق‌های فولادی و شمش، قیمت یکی پس از دیگری در زنجیره فولاد تحت تاثیر شرایط بازارهای جهانی نزولی شد تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ به روزهای سیاهی در بازار جهانی فلزات تبدیل شود.

در این میان تحریم‌های روسیه باعث شد تا قیمت‌ بعضی از محصولات فولادی مانند شمش و اسلب تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. نمودار زیر روند قیمتی شمش فولادی صادراتی ایران و فوب دریای سیاه در طول ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ را نمایش می‌دهد:

شش ماه ریزشی شمش فولاد در بازارهای جهانی

روند قیمت شمش فولاد در طول ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ دو فاز مختلف را سپری کرد، در فاز اول قیمت‌ها تا ماه مارس صعودی شد و در فاز دوم ریزش قیمت‌ها از اواسط ماه مارس آغاز شد و تا پایان شش ماه اول سال ادامه‌ داشت.

در آغاز سال ۲۰۲۳ شمش صادراتی ایران و شمش فوب دریای سیاه با قیمت تقریبا یکسانی معامله می‌شدند و این روند در ماه فوریه نیز ادامه‌ داشت. اسفندماه شمش فولاد ایران و شمش فوب دریای سیاه ۵۵۷ دلار قیمت‌گذاری ‌شد ولی با آغاز ماه مارس قیمت شمش فوب دریای سیاه اختلاف معناداری با شمش فوب ایران پیدا کرد و تا پایان شش ماهه اول سال نیز این اختلاف را حفظ کرد.

قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در بازارهای جهانی از ماه ژانویه تا مارس ۳ درصد افزایش پیدا کرد ولی قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه در این بازه زمانی ۱۲ درصد رشد کرد. با آغاز ریزش قیمت‌ها در پایان ماه ژوئن شمش فولاد صادراتی ایران به ۴۹۱ دلار رسید و شمش فوب دریای سیاه ۵۱۷ دلار قیمت خورد.

عملکرد هر دو نوع شمش در طول شش ماه اول سال ۲۰۲۳ منفی است ولی ریزش قیمت شمش فوب دریای سیاه کمتر بود. در پایان شش ماه اول سال ۲۰۲۳ قیمت شمش صادراتی ایران و شمش فوب دریای سیاه به ترتیب ۹.۶ درصد و ۳.۷ درصد کاهش پیدا کردند.

آیا روند ریزشی قیمت شمش ادامه‌دار خواهد بود؟ فعالان بازارهای جهانی عقیده دارند همچنان تقاضای قدرتمندی برای حمایت از قیمت‌ها وجود ندارد، ضمن اینکه شمش فولادی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کف‌های قیمتی پایین‌تری نسبت به شش ماه گذشته ثبت کرده‌ است پس احتمال ادامه‌دار بودن روند ریزشی قیمت شمش وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =