• ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
  • کد خبر: 39914
  • readingTime: ۲ دقیقه
برنج

ال‌نینو در کنار جنگ روسیه و اوکراین باعث شد تا قیمت جهانی برنج به بالاترین عدد در طول ۱۱ سال گذشته برسد و فعالان بازار همچنان در انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها باشند در حالی که مازاد تولید برنج در ایران طی سال گذشته و تولیدات سال جاری احتمالا چالش افزایش جهانی قیمت برنج را برای بازارهای داخلی کمرنگ خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص قیمت جهانی برنج در سازمان خواربار و کشاورزی آمریکا به بالاترین عدد طی ۱۱ سال گذشته رسید و پرقدرت به روند صعودی ادامه‌ می‌دهد. جنگ روسیه و اوکراین در کنار ال‌نینو اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت برنج مطرح می‌شوند و کارشناسان عقیده‌ دارند با کاهش عرضه برنج از سوی صادرکنندگان بزرگ احتمالا قیمت برنج به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

رویترز گزارش می‌دهد همه تولید کنندگان بزرگ دنیا در سال جاری تولید را کاهش داده‌اند.

قیمت جهانی برنج سقف ۱۱ ساله را شکست

براساس گزارش سازمان ملل برنج غذای اصلی بیش از ۳ میلیارد نفر است و ۴۰ درصد برنج دنیا توسط هند تولید می‌شود ولی با کاهش شدید بارندگی در هند، تولید برنج در این کشور کاهش پیدا کرده‌است و به دنبال آن سیاستمداران هندی در آستانه انتخابات با هدف کنترل قیمت مواد غذایی صادرات برنج را محدود کرده‌اند. محدودیت صادرات شکر از هند نیز به دنبال کاهش بارندگی‌ها منجر به رشد سنگین قیمت آن در بازارهای جهانی شد و حالا سیاستمداران هندی کنترل بازار برنج در داخل کشور را هدف قرار داده‌اند.

از طرفی بارندگی‌ها در تایلند و ویتنام نیز کاهش پیدا کرده‌است و احتمالا تولید برنج این دو کشور بیش از ۳۰% کمتر خواهد شد. نیتین گوپتا، معاون کسب و کار برنج اولام هند، به رویترز گفت: تأثیر ال‌نینو به هیچ کشوری محدود نمی‌شود، بلکه بر تولید برنج تقریباً در همه کشورهای تولیدکننده تأثیر می‌گذارد. هند، تایلند و وینتام حدود ۷۰ درصد از برنج مورد نیاز جهان را تولید می‌کنند و کاهش بارندگی‌ها هر سه را برای تولید برنج به دردسر انداخته است به همین دلیل قیمت برنج هر سه تولیدکننده به شدت اوج گرفته است.

قیمت جهانی برنج سقف ۱۱ ساله را شکست

قیمت برنج در هند به بالاترین میزان در طول ۵ سال گذشته رسید در ویتنام و تایند نیز روند صعودی قیمت برنج پرقدرت است و با ادامه این روند سقف ۵ سال گذشته را پشت سر می‌گذارند. مقایسه قیمت برنج در میان تولیدکنندگان بزرگ دنیا نشان می‌دهد برنج هند همیشه یکی از ارزان‌ترین برنج‌ها در بازارهای جهانی بود، کریشنا رائو، رئیس انجمن صادرکنندگان برنج (REA) به رویترز گفت: هند ارزان ترین تامین کننده برنج بود. با افزایش قیمت‌های هند به دلیل حداقل قیمت حمایتی جدید، سایر تامین کنندگان نیز شروع به افزایش قیمت کردند.

چالش افزایش قیمت برنج در ایران

ایران یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان برنج در جهان است با این حال در میان ۱۰ تولیدکننده برتر برنج جایی ندارد و افزایش قیمت برنج چالش خطرناکی برای تورم مواد غذایی است با این حال به نظر می‌رسد مشکلی برای تامین برنج مورد نیاز داخل وجود ندارد، اسفندیار قاسم‌زاده، عضو انجمن برنج ایران در این‌باره به اقتصاد آنلاین گفت: سال ۱۴۰۲ را در حالی آغاز کردیم که ۵۰ درصد از برنج‌های تولید سال گذشته در انبارها مانده و به سال جدید منتقل شده است. از طرفی براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد برنج کشاورزان از سال زراعی قبل روی دست آنها مانده‌است و این میزان نیاز به واردات را کاهش ‌می‌دهد.

تولید مازاد بر نیاز برنج در طول سال گذشته در کنار تولیدات امسال احتمالا چالش افزایش قیمت برنج در بازارهای جهانی را برای ایران کمرنگ خوهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =