بدهی خارجی دلار ارز

قیمت دلار توانست طی دومین هفته تیرماه، کانال ۵۰ هزار تومانی را لمس کند. اگرچه فتح این کانال، شکننده ارزیابی می‌شود اما قیمت دلار موفق شده است تا پایان معاملات روز گذشته در همین کانال پایداری کند. آیا قرار است قیمت دلار مسیر صعودی را ادامه دهد و به کانال‌های بالاتر ورود کند؟

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت نیوز، روز گذشته قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد. قیمت دلار در معاملات پشت خطی نیز در همین سطح قرار داشت و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران ارزی در تلاشند تا دست‌کم قیمت دلار را در همین محدوده حفظ و از کاهش آن جلوگیری کنند؛ اما آیا این تلاش‌ها به نتیجه خواهد رسید؟

اثر سناریوها مقطعی است

فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی گفت: «قیمت دلار در بلندمدت به متغیرهای کلان اقتصادی وابسته است و تاثیر اخبار و رویدادهای سیاسی و ایجاد فضای آرام در بازار اثر کوتاه‌مدت بر بازار ارز دارد.»

وی در ادامه افزود: «متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که با یک خبر مساعد، همه چیز تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاستگذار در بلندمدت کنترل شود.»

ریتم ناکوک اخبار سیاسی

مجتبی دیبا دیگر کارشناس اقتصادی هم با اشاره به روند ساید قیمت دلار گفت: «محدوده ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومانی را می‌توان به‌عنوان منطقه تصمیم‌گیری برای روند دلار مطرح کرد. این در حالی است که ریتم اخبار ورودی به بازار اگر مثبت باشد، منطقه ۴۷ و ۴۸ هزار تومانی را می‌توان برای دلار در نظر گرفت. در حالت خوشبینانه نیز، دلار می‌تواند تا قیمت ۴۵ هزار تومان پایین بیاید.»

دلار گران می‌شود؟

عبداله مشکانی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه، دلار پیشران سایر نرخ‌ها در اقتصاد ایران است و روندهای بعدی را تعیین می‌کند، گفت: «درحال حاضر بخشی از کالاها، قیمت خود را با نرخ دلار گران‌تر از بازار تطبیق داده‌اند و معامله می‌شوند. بنابراین در بازار حباب قیمتی وجود دارد. اگر بخواهد روندی در بازارها شکل بگیرد سقف قیمتی باید شکسته شود و آن وقت بازارها می‌توانند پیرو آن شروع به قدم برداشتن کنند.»

اما با مهار قیمت دلار در کوتاه‌مدت توسط سیاستگذار، روند این اسکناس در آینده چگونه خواهد بود؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: با توجه به رشد نقدینگی احتمالا نیمه دوم سال، دلار سقف قیمتی قبلی را رد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =