محتشمیپور

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: در بستر سیاستگذاری، تعریف طرح‎های تشویقی برای معافیت‌های مالیاتی صنایع در جهت حمایت از فناوران و فراهم ‎کردن زیرساخت‎‌ها و تجهیزات لازم ضرورت دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در بازدید از ایمینو اظهار داشت: صنایع بزرگ در اقتصاد سه نقش پررنگ دارند و تامین کننده، ایجاد ارزش افزوده و بازار بزرگ خدمات فناوری هستند. ماموریت ما در وزارتخانه نیز تنظیم مقررات، اقدامات ترویجی و تعریف سیاست‌های تشویقی است.

وی با اشاره به اصلاحات قانون معادن و تبصره ۵ و ۱۰ آن، عنوان‌کرد: در این تبصره‌ها برای ترویج طرح‌های نوآورانه و فناورانه آمده است که «بهره‌برداران معادنی که در راستای بهره‌برداری بهینه و صیانت از ذخایر معدنی، ارتقای بهره‌وری و تحقیق و توسعه و اکتشاف و حفظ محیط‌زیست در معدن مربوط اقدام کنند، با تایید شورای عالی معادن از پرداخت حداکثر تا ۲۰‌درصد حقوق دولتی معاف هستند».

محتشمی‌پور ادامه‌داد: این در حالی است که بسیاری فعالان بخش معدن از این تبصره‌ها اطلاعی ندارند و گزارش قابل‌توجهی از عملکرد تبصره ۵ (معافیت ۲۰‌درصد حقوق دولتی) در استان‌ها نداشتیم.

وی اضافه‌کرد: محدودیت‌های بین‌الملی و اعمال تحریم‌ها در سال‌های گذشته نشان داد که باید هرچه بیشتر از ظرفیت‌های داخلی بهره ببریم و خدمات ایمینو به جامعه معدنی کشور مانند برگزاری رویدادهای فناورانه می‌تواند در شناسایی فرصت های نوآورانه مثمرثمر باشد.

معاون وزیر صمت خاطرنشان‌کرد: با توجه به ماموریت‌های منتقل شده از ایمیدرو به ایمینو، این مرکز می‌تواند در راستای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان زنجیره معدن، در دسترس شرکت‌ها باشد و آنها را یاری بخشد.

شناسایی ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش معدن

در این دیدار، مجید وفایی‌فرد، مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) با اشاره به مصائب هوشمندسازی در معادن، اظهار داشت: اقتصاد سنتی بخش معدن سبب شده در تجاری‌سازی فناوری‌های نو و دانش‌بنیان ضعف داشته باشیم و همگرایی و انسجام بین دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های نسل چهارم به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه تامین مالی و توسعه بازار چالش‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: تاکنون بیش از ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش معدن شناسایی شده است، اما همچنان معادن و صنایع معدنی از اقتصاد دانش‌بنیان سهم کمی دارند.

وفایی‌فرد خاطرنشان کرد: در افزایش این سهم ایمینو درصدد است با ایفای نقش رگولاتوری خود نوآوران و دانش‌بنیان‌های همه زنجیره بخش معدن را پوشش دهد.

وی گفت: ترویج طرح‌های نوآورانه در بخش معدن و صنایع معدنی، نیازمند استفاده از روش‎های نوین جذب سرمایه و برگزاری رویدادهایی با محوریت ارائه توانمندی است؛ در این راستا ایمینو با پایش شبکه بازیگران زیست‎بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی و انعقاد تفاهم‎نامه همکاری با بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تلاش کرده هم‌افزایی ایجاد کند.

مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی تاکید کرد: در بستر سیاستگذاری، تعریف طرح‎های تشویقی برای معافیت‌های مالیاتی صنایع در جهت حمایت از فناوران و فراهم ‎کردن زیرساخت‎‌ها و تجهیزات لازم ضرورت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =