• ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
  • کد خبر: 39715
  • readingTime: ۳ دقیقه
قطعی برق

براساس ابلاغیه توانیر محدودیت برق و کاهش بار فولادسازان در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۲ از ۳۰ تا ۹۰ درصد اعلام شده است.

به گزارش ایراسین، بر اساس برآوردهای سال ۱۴۰۰، قطع برق روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰میلیارد تومان برای صنعت فولاد هزینه به همراه داشته و در حدود ۶ میلیارد دلار خسارت به واحدهای فولادسازی وارد کرده است. قطعی برق در ۲ سال گذشته سبب کاهش تولید و درآمد شرکت‌های تولیدکننده فولاد، افزایش قیمت داخلی، تعطیلی بسیاری از صنایع و حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی، تعطیلی مشاغل مستقیم و غیرمستقیم که به‌واسطه فعالیت فولادسازان فعالیت می‌کنند؛ شده است.

سید رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین تصریح کرد: از زمان دولت نهم به ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود که به‌رغم درآمدزایی ۸۰۰ میلیارد دلاری بی‌سابقه نفتی در کشور، امور زیرساختی و توسعه‌ای نیروگاه‌ها صورت نگرفت و محدودیت برق آغاز شد؛ هرچند محدودیت‌های اعمال‌شده در آن زمان حاد نبود، اما تاکنون و در دوران دولت سیزدهم کمبود برق بر صنایع سنگین کشور مانند فولاد و سیمان اعمال شد.

حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز اخیراً در گفت‌وگویی خبر داد: قطعی برق، صنایع را متحمل خسارت‌های فراوانی می‌کند؛ به‌عنوان نمونه کارخانجات در سال ۱۴۰۱، ۶ میلیارد دلار متضرر شدند.

در آستانه فرارسیدن تابستان امسال بود که توانیر به‌رسم هرسال در ابلاغیه‌ای جزئیات محدودیت برق فولادسازان را اعلام کرد. بنابراین ابلاغیه فولادسازان بیشترین محدودیت را در تابستان متحمل می‌شوند و از ۲۴ تیر تا ۲۴ مردادماه با کاهش ۹۰ درصدی بار از ساعت ۱۱ تا ۲۳ مواجه خواهند بود.

این اتفاق به معنای توقف کامل تولید در روزهای یادشده است. در روزهای دیگر از بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور نیز کاهش فشار ۳۰ و ۶۰ درصدی برقرار است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود میزان تولید فولاد در این زنجیره با افت شدیدی روبرو شود.

سید رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن بیان اینکه به کارخانه‌ها حق انتخاب برای تعیین زمان و درصد قطعی برق داده‌شده؛ افزود: یک ماه قبل طی پیشنهادی سه انتخاب پیش روی کارخانه‌ها قرار گرفت؛ بر این اساس فعالان این حوزه باید میان کاهش ۳۰ درصدی برق در ۳ ماهه تابستان، کاهش ۶۰ درصدی در ۴۵ روز و کاهش ۹۰ درصدی در یک ماه یک گزینه را انتخاب می‌کردند. این موضوع به معنای کاهش ۳ میلیون تنی تولید فولاد در ماه است.

وی تکمیل کرد: در فرآیند اجرایی‌سازی این ابلاغیه به نظر می‌رسد هنوز محدودیت‌های موردبحث به‌طور کامل اعمال نشدند؛ اما پیش‌بینی می‌شود؛ با توجه به گرم‌تر شدن هوا در مدت‌زمان باقی‌مانده تا پایان ۱۵ شهریور، محدودیت برق مطابق برنامه اعمال شود. اکنون یک روز در هفته بدون در نظر گرفتن شب (فقط در روز) برق کارخانه‌های فولادی قطع است.

محسن مصطفی پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: در تلاش هستیم مثل سنوات گذشته با تعامل با وزارت نیرو و نهادهای حاکمیتی و دولتی، حداقل محدودیت و تعطیلی را داشته باشیم. تعطیلی تنها عدم تولید و عدم جذب درآمدها نیست؛ بلکه عدم حضور کارکنان و انجام نشدن فرآیند تولید موجب لَختی در مجموعه خواهد شد. امیدواریم با تعاملات صورت گرفته، تابستان را به نحو خوبی پشت سر بگذاریم.

البته وزیر نیرو نیز چندی پیش پیرامون قطعی برق صنایع عنوان کرد: آمارهای گزارش‌شده در خصوص تأمین برق صنعت طی مدت اجرای طرح مدیریت مصرف صنایع امیدبخش است. صنعت به سه گروه تقسیم‌شده که در بخش نخست هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، در بخش دوم فقط یک نصف روز مدیریت مصرف انجام می‌شود که با رضایتمندی قابل‌ملاحظه‌ای همراه شده است، اما ۳۰۲ واحد صنعتی بزرگ گروه سوم را تشکیل می‌دهد و بیشترین میزان مصرف در زمان اوج بار متعلق به این گروه می‌شود. کل صنعت امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد و صنعت فولاد ۲۹ درصد رشد مصرف برق را به ثبت رسانده است. این ثمره مدیریت بهینه و کارآمد است که کمترین محدودیت را برای صنایع کشور قائل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =