محمدرضا حاجی‌پور

معادن سنگ تزئینی ایران یکی از امتیازهای غیرقابل انکار کشورمان در بخش معدن است که نه تنها در منطقه بلکه در سراسربازارهای بین‌المللی شهرت جهانی دارد.

به گزارش ایراسین، اما بررسی‌های انجام شده از شرایط این امتیاز معدنی ایران بیانگر این نکته است که آنطور که شایسته کشورمان است نتوانسته‌ای از آن بهره‌مند شویم و به دلایل مختلف سهم قابل قبولی در این زمینه نداریم.

این درحالی است که برخی از نمونه‌های سنگی ایران از جمله سنگ تراورتن محلات به ثبت جهانی رسیده‌اند و می‌توان با استفاده بهینه از این شهرت جهانی سهم بالایی در درآمد و اشتغال بخش معدنی برای خود متصور باشیم.

در این زمینه اگر اثرات تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان را که هزینه‌های سربار به اقتصاد معدن ایران تحمیل کرده کناربگذاریم، ایجاد نهضت فراوری می‌تواند امتیازی در اختیارمان قرار دهد که رونق قابل قبولی در این زمینه داشته باشیم.

برای این منظور با نگاهی کارشناسی در بخش معادن صنعت تزئینی می‌بینیم برخی از این معادن با درنظر گرفتن مشکلات فعلی نمی‌توانند استفاده بهینه از این امتیازات داشته باشند و میزان ضایعات سنگ قیمت تمام شده محصول را غیررقابتی خواهد کرد.

بنابراین اگر واقعا به دنبال احیای اقتصاد معدن و استفاده بهینه از امتیاز هستیم لازم است به اهمیت نهضت فرآوری توجه داشته باشیم و علاوه بر کاهش میزان ضایعات از همان بخش اندک ضایعاتی هم که ناخودآگاه ایجاد می‌شود استفاده کنیم.

این رویه، شیوه‌ای تازه یا خارق‌العاده نیست و دربسیاری از کشورهای جهان از جمله چین دقیقا از آن استفاده می‌کنند به عنوان مثال ضایعات معادن سنگ تزئینی را به کاغذ یا حتی زیورآلات تبدیل کرده و با ارزش افزوده بالاتر عرضه می‌کنند.

به همین دلیل با درنظرگرفتن اهمیت اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی که رهبر معظم انقلاب بارها به آن تاکید فرموده‌اند می‌توان نهضت فرآوری را در معادن سنگ ایران که اغلب شهرت جهانی دارند ایجاد کرد و علاوه بر محصول با کیفیت سنگ تزئینی سایر محصولات جانبی آن را هم با ارزش افزوده بالا فروخت، که خوشبختانه فناوری و تخصص مورد نیاز این روند هم در کشور موجود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =