• ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
  • کد خبر: 39611
  • readingTime: ۲ دقیقه
ورق گرم

یک سال گذشته به روزهای سردی در بازار ورق‌های گرم فولادی تبدیل شد زیرا سونامی ریزش قیمت فلزات پایه، خیلی زود به بازار محصولات فولادی و ورق‌های گرم رسید تا قیمت آنها به کف‌های بلندمدت نزدیک شوند. داده‌های منتشر شده از استیل مینت نشان می‌دهد قیمت انواع ورق‌های گرم در طول یک سال گذشته از بالای ۷۰۰ دلار به به کمتر از ۵۸۰ دلار سقوط کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کاهش سرعت رشد اقتصادی در کشورهای بزرگ، جنگ روسیه با اوکراین و سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها برای مهار تورم دلایلی شد تا بازار فلزات و محصولات فولادی جهان یک سال سخت را پشت سر بگذارند. ریزش قیمت فلزات پایه خیلی سریع اتفاق افتاد و سپس به بازار محصولات فولادی رسید تا قیمت‌ها ریزش سنگینی را تجربه کنند. ریزش قیمت ورق‌های فولادی به‌ویژه ورق گرم در بازارهای جهانی، سنگین بود.

سال گذشته ورق‌های گرم فولادی با قیمتی بالاتر از ۷۰۰ دلار معامله می‌شد ولی روند ریزشی، قیمت ورق گرم را تا ۵۰۰ دلار کاهش داد. سپس در آستانه سال نو میلادی خبر کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین قیمت ورق را بار دیگر تا کانال ۷۰۰ دلار صعودی کرد ولی ورق‌های گرم دوباره به کانال ۵۰۰ دلار بازگشتند تا تراژدی یک سال گذشته در بازار محصولات فولادی تکمیل شود.

نمودار زیر روند قیمتی ورق‌های گرم فولادی فوب ژاپن، فوب چین و فوب هند در طول یک سال گذشته را نشان می‌دهد.

سال سردِ ورق گرم در بازارهای جهانی

بر اساس نمودار فعالان بازار ورق‌های گرم در طول یک سال گذشته سه فاز قیمتی را تجربه کرده‌اند. در فاز اول قیمت‌ها به‌شدت ریزشی شد و نوامبر ۲۰۲۲ به کف مهمی رسید، سپس خوش‌بینی به افزایش تقاضا به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی چین باعث شد تا قیمت‌ها در بازارهای جهانی صعودی شود و تا مارس ۲۰۲۳ رشد کند ولی کاهش تقاضای پیش‌بینی‌نشده منجر به وقوع موج ریزشی دوم از مارس ۲۰۲۳ شد و تاکنون ادامه دارد. قیمت‌ها در این فاز ریزشی هنوز به کف نوامبر ۲۰۲۲ نرسیده‌اند.

ورق گرم فوب ژاپن

ورق گرم فوب ژاپن در بیشتر بازه‌های زمانی موردبررسی قیمتی بالاتر از سایر محصولات دارد. قیمت این ورق‌ها یک سال قبل ۷۷۲ دلار بود و در آخرین معاملات به ۵۸۰ دلار رسید، بدین ترتیب قیمت ورق‌های گرم فوب ژاپن در مدت یک سال ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. با آغاز موج ریزشی جدید در بازار فلزات، قیمت ورق گرم فوب ژاپن تنها در طول ۴ ماه گذشته ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد و اگر در این محدوده موردتوجه خریداران قرار نگیرد احتمال سقوط قیمتی آن تا کانال ۵۰۰ دلار نیز وجود دارد.

ورق گرم فوب چین

یک سال قبل قیمت ورق گرم فوب چین ۷۲۹ دلار بود و در این مدت با کاهش ۲۴ درصدی به ۵۵۴ دلار رسید. ریزش قیمت فلزات در طول چهار ماه گذشته یعنی در موج نزولی جدید بازار فلزات، بیشتر از سایر ورق‌های فولادی بود. ورق گرم فوب چین در این مدت ۲۱ درصد کاهش پیدا کرد و به کف نوامبر ۲۰۲۲ رسید.

ورق گرم فوب هند

قیمت ورق گرم فوب هند در طول یک سال گذشته ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد و از ۷۰۳ دلار به ۵۶۸ دلار رسید. در آخرین موج ریزشی قیمت‌ها نیز قیمت این نوع ورق ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و همچنان با کف نوامبر ۲۰۲۲ فاصله دارد. فعالان بازار مدعی‌اند قیمت ورق گرم فوب هند پتانسیل رشد بالاتری نسبت به رقبا دارد زیرا در موج صعودی نوامبر ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ نیز قیمت ورق فوب هند سقف یک سال گذشته خود را رد کرد و به ۷۱۲ دلار رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =