محسن خجسته مهر

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: ۸۶ درصد میادین مشترک در اروندان است که نسبت تولید میادین مشترک نسبت به میادین مستقل ۳ به ۱ است.

به گزارش ایراسین به نقل از مهر، محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در رویداد گام معکوس بهره وری در عملیات حفاری گفت: با شروع به کار دولت سیزدهم تلاش کردیم که سریع تصمیم بگیریم و تاکنون هر اقدامی انجام شده مطابق با استراتژی دقیق بوده است.

بسیاری از موضوعات در مواردی انتظار داشتند در دوران صلح قراردادهای متعدد، افزایش تولید و.... داشته باشد اما نمی‌گفتند باید نفت بفروشیم اما در دوران جنگ که وارد شدیم جنگ اقتصادی می‌گفتند باید نفت فروخت اصلاً چنین امکانی وجود دارد و گفته می‌شد که ۳۰۰ هزار بشکه به فروش می‌رسد و آیا امکان دارد.

وی ادامه داد: ۸۰ میلیون بشکه میعانات بر روی آب‌ها وجود داشت که رویکرد دولت قبل اجاره کشتی بود که شرکت ملی جدید توانست آن را به فروش برساند.

به گفته این مقام مسئول اکنون بیش از دوبرابر صادرات نفت و میعانات داریم آن هم در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها اکنون هیچ میعاناتی بر روی آب نداریم زیرا آن را فروختیم و پول آن را دریافت کردیم.

وی ادامه داد: بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت که با افزایش صادرات نفت این کسری بودجه از طریق شرکت ملی نفت جبران شد. زیرا دیپلماسی انرژی را احیا کردیم و با این رویه بیش از دوبرابر صادرات را افزایش دادیم

وی ادامه داد: مرکز آمار ایران گزارش می‌دهد در آمدهای نفتی ایران در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۹ درصد افزایش داشته است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: زمانی که می‌گوئیم جدیت و اقتدار اقتصادی را در شرکت ملی ببینیم با حرف زدن که نمی‌شود اقتدار یعنی افزایش صادرات و فروش میعانات و در تأمین مالی دولت اقدامات مؤثری صورت گرفت که حاصل فهم زمان است که ما در عمل اقتدار اقتصادی را به نمایش گذاشتیم.

به گفته این مقام مسئول زمانی که صادرات افزایش پیدا کرده به همان تناسب تولید هم افزایش پیدا کرده است.

وی توضیح داد: طی شش ماه با هزینه کرد ۵۰۰ میلیون دلار ظرفیت یک میلیونی از دست رفته نفت را برگرداندیم و به ۳میلیون ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیدیم و یک میلیون بشکه نفت خام به تولید افزوده شد.

خجسته مهر اضافه کرد: ۸۶ درصد میادین مشترک در اروندان است که نسبت تولید میادین مشترک نسبت به میادین مستقل ۳ به ۱ است به عبارتی سه برابر نفت از میادین مشترک تولید می‌کنیم و یک برابر از میادین مستقل.

وی ادامه داد: برای اولین بار در بخش گاز رکورد زدیم تولید گاز بر خلاف بازار نفت است منوط به صادرات نیست ما سال گذشته ۷۰۵ میلیون متر مکعب از بزرگترین میدان گازی جهان تولید داشته ایم که رکوردی قابل تأمل بود.

وی تصریح کرد: تولید نفت سنتزی (مخلوطی از میعانات گازی و نفت سنگین ایران) از عوامل مهم در افزایش صادرات و مشتریان جدید است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در ۲۰ ماه اخیر شاهد انعقاد حجم زیادی از قراردادهای و تفاهم‌نامه‌های داخلی و خارجی در صنعت نفت بوده‌ایم. با توجه به ناترازی گازی در کشور در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌صورت زودهنگام قرار است تولید را با چهار حلقه چاه در این فاز آغاز کنیم. در حالی قرار است در آینده نزدیک از این فاز تولید گاز داشته باشیم که این موضوع بیش از ۲۰ سال دست‌به‌دست شده بود.

خجسته‌مهر راه‌اندازی واحد شیرین‌سازی میعانات فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، اختصاص بودجه و دکل حفاری برای توسعه میدان بلال، نهایی شدن قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، شروع ساخت جکت میدان فرزاد بی، تسریع در طرح افزایش تولید میدان فروزان، حل مشکلات زیست‌محیطی میدان سهراب، حفاری و تولیدی کردن ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان و افزایش تعداد دکل‌های حفاری در این میدان را از مهمترین اقدامات شرکت ملی نفت برشمرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تا پایان امسال خبرهای خوبی از افزایش تولید نفت در میدان‌های مشترک خواهیم کرد. ما تلاش کردیم با همکاری شورای عالی تأمین و شورای عالی اقتصاد مشکلات پیمانکاران و سرمایه‌گذاران را با رفع بوروکراسی‌های اداری کاهش دهیم.

خجسته مهر خاطر نشان کرد: توسعه میدان مشترک میدان آزادگان به‌صورت جامع را با توان بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی شروع کرده‌ایم، شرکت به ثبت‌رسیده از سوی این بانک‌ها و شرکت‌ها تاکنون ۱۸ همت سرمایه محدودی به ثبت رسانده‌اند و به‌زودی قرارداد توسعه این میدان به ارزش ۷ میلیارد دلار امضا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین لازمه تحقق اهداف صنعت نفت را حفاری است و حدود ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه‌ای میدان‌های نفتی و گازی مربوط به بحث حفاری است، از این رو رفع چالش‌های این صنعت می‌تواند بهره‌وری در اقتصاد کلان کشور را افزایش دهد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: ذخایر قابل استحصال نفتی ایران را حدود ۱۶۰ میلیارد بشکه است که برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور به برنامه‌ریزی مدونی نیاز داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =