وزش باد

سازمان هواشناسی از رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر در سه استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در شرق و مناطق مرکزی کشور خبر داد.

به گزارش ایراسین، در اغلب مناطق کشور جوی آرام حاکم است. در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب امروز (۶ تیر) در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و گردوخاک رخ می‌دهد. بارش در جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال و شرق هرمزگان شدت خواهد داشت و طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه (۷ تیر) در ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان، ارتفاعات شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به‌ویژه در بعد از ظهر رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد رخ خواهد داد.

هشدار به شناگران دریای خزر

از اواخر وقت سه‌شنبه ششم تا چهارشنبه شب هفتم تیرماه، افزایش سرعت باد در نیمه شرقی دریای خزر و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان، سبب افزایش ارتفاع امواج تا یک و نیم متر به ویژه در سواحل و فرا سواحل استان گلستان خواهد شد.

بر این اساس غرق شدن شناگران، آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و بروز اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، صیادی و تفریحی محتمل است.

ممنوعیت شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و همچنین در نظر داشتن تمهیدات لازم برای تردد ایمن شناورهای سبک و تفریحی و فعالیت‌های دریایی در فراساحل از توصیه‌های جدی به هموطنان است.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: اواخر وقت سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

زمان پایان: شب چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی حداکثر سرعت ۱۲ متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج ۱.۵ متر بویژه در سواحل و فرا سواحل استان گلستان.

منطقه اثر: نیمه شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای مازندران و گلستان

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک، صیادی و تفریحی.

توصیه: شنا و تفریحات دریایی ممنوع، اتخاذ تمهیدات لازم در تردد دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و تفریحی و فعالیت‌های دریایی فراساحل.

توصیف سامانه: ناپایداری‌های شدید فصلی ( مانسون) و رشد ابرهای همرفتی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، در برخی نقاط تگرگ، وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک

منطقه اثر: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و با توجه به رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش و نفوذ گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۶: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۷: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال شرق اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و انجام عملیات کشاورزی از جمله سم و محلول‌ پاشی در ساعات آرام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =