• ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
  • کد خبر: 39422
  • readingTime: ۱ دقیقه
تیرآهن ذوب

کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی با کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی آهن‌آلات همراه بود با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد ریزش قیمت‌ها در بازار پروفیل و تیرآهن در طول یک ماه گذشته به مراتب بیشتر از سایر بازارهاست در حالی‌که طی دو ماه ابتدایی سال، قیمت‌ها در این دو بازار با قدرت زیادی صعودی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار داخلی آهن‌آلات از فروردین تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ صعودی بودند و سپس از اوایل خردادماه ریزش قیمت‌ها آغاز شد. هم‌زمانی کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی و ریزش قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات باعث شده تا فعالان بازار ریزش قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات را مرتبط با کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی بدانند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آهن‌آلات داخلی به یک نسبت کاهش پیدا نکرد بلکه ریزش‌ها در دو بازار پروفیل و تیرآهن به‌مراتب بیشتر از سایر محصولات است.

روند صعودی قیمت انواع پروفیل و تیرآهن طی دو ماه اول سال پرقدرت بود و حالا در زمان ریزش نیز قیمت‌ آن‌ها با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند.

تیرآهن ۱۴

متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در معاملات کیلویی به ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید درحالی‌که یک ماه قبل ۲۸ هزار و ۴۵۰ تومان بود و تا ۲۸۷۵۰ تومان نیز پیش رفت. درنتیجه متوسط قیمت تیرآهن در معاملات کیلویی در طول یک ماه گذشته ۴.۴ درصد کاهش یافت.

سقوط آزاد پروفیل و تیرآهن از خرداد تا تیر

سقوط قیمت تیرآهن از دهه آخر خردادماه آغاز شد. افزایش تقاضای فصلی دلیلی شد تا تیرآهن ۱۴ باوجود ریزش قیمت دلار به روند صعودی قیمت خود ادامه‌ دهد ولی با ادامه‌دار شدن کاهش نرخ ارز و هم‌زمان با از دست رفتن کانال ۵۰ هزارتومانی نرخ دلار، تیرآهن ۱۴ در یک روز بیش از هزار تومان کاهش پیدا کرد و در نخستین روزهای تیرماه به کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. فعالان بازار امیدوارند با افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی و افزایش تقاضای فصلی، ریزش قیمت تیرآهن کنترل شود.

پروفیل

متوسط قیمت پروفیل با ضخامت ۲ در نخستین روزهای تیرماه به کیلویی ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. قیمت پروفیل در طول یک ماه گذشته از کیلویی ۳۷ هزار و ۳۹۴ تومان بیش از ۴.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

سقوط آزاد پروفیل و تیرآهن از خرداد تا تیر

برخلاف تیرآهن۱۴، ریزش قیمت‌ها در بازار پروفیل از نخستین‌ روزهای خرداد آغاز شد ولی از نیمه‌ ماه شدت گرفت. پس از ریزش سنگین قیمت تیرآهن ۱۴ در روز ۲۳ خرداد، متوسط قیمت پروفیل صعودی شد ولی در آخرین روزهای خرداد به ریزش خود ادامه داد تا اینکه به کیلویی ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. فعالان بازار از احتمال سقوط قیمت پروفیل به کانال ۳۴ هزار تومان می‌گویند. همین امروز هم قیمت بسیاری از انواع پروفیل کمتر از کیلویی ۳۵ هزار تومان معامله می‌شوند ولی متوسط قیمت همچنان بالاتر از ۳۵ هزار تومان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =