• ۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
  • کد خبر: 39349
  • readingTime: ۲ دقیقه
باران

سازمان هواشناسی با اشاره به ابرناکی،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی طی امروز تا سه‌شنبه در برخی استان‌ها هشدار ناپایداری جوی برای برخی مناطق کشور را صادر کرد.

به گزارش ایراسین، امروز (شنبه) وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش و نفوذ گردوخاک استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شرقی استانهای اصفهان و سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، ایلام، غرب خوزستان، بوشهر و نوار غربی کرمانشاه را در بر می‌گیرد.

هواشناسی با اشاره به شدت باد برای شمال سیستان‌ و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی‌ و شمال اصفهان، هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

سازمان هواشناسی نسبت به مخاطرات این سامانه که موجب خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال می‌شود هشدار داده و به منع تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت‌توصیه کرده است.

هواشناسی همزمان امروز در هشدار سطح زرد از تداوم فعالیت سامانه بارشی در اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات و دامنه در شرق سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات قزوین، البرز و تهران خبر داده است. بارش‌ها به صورت رگبار و رعدوبرق است که در ساعت عصر و اوایل شب رخ می‌دهد.

هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی بارش‌ها، برای شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را شدید و با احتمال وقوع سیل اعلام کرده است.

اجتناب از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، از توصیه‌های هواشناسی در محلات سیل‌خیز است.

توصیف سامانه: ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۳

نوع مخاطره: رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید و برخی نقاط تگرگ

منطقه اثر: شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۳: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال اصفهان.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۴: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شرق سمنان، قم، نیمه شمالی و شرقی اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =