پالیزدار

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه گفت: در زیست‌بوم فناوری حول فولاد مبارکه نیازمند فناورانی هستیم که بتوانند ایده و طرح‌های مختلفی را ارائه کنند تا بر اساس آن‌ها خلق ثروت کنیم. به همین دلیل از یک سو، نیازمند نهادهایی هستیم که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و از سوی دیگر نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که بتوانند از خروجی سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کنند.

به گزارش ایراسین، یحیی پالیزدار، مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه عنوان کرد: زیست‌بوم بالغ به نهادهای مختلفی نیاز دارد و در آن بازیگران مختلف، نقش‌های گوناگونی بر عهده دارند. وقتی می‌توانیم یک زیست‌بوم بالغ داشته باشیم و از آن خروجی بگیریم که بازیگرانِ هر کدام از این نقش‌های تعریف شده بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند.

وی افزود: ما در زیست‌بوم فناوری حول فولاد مبارکه نیازمند فناورانی هستیم که بتوانند ایده و طرح‌های مختلفی را ارائه کنند تا بر اساس آن‌ها بتوانیم همگام با زیست‌بومی که خلق شده است، خلق ثروت کنیم. به همین دلیل از یک سو، نیازمند نهادهایی هستیم که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و از سوی دیگر نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که بتوانند از خروجی سرمایه‌گذاری‌ها که عموماً محصولات یا خدمات فناورانه‌اند استفاده کنند. در نهایت نیز نیازمند ایجاد یک چرخه هستیم؛ به این معنا که نهادهای واسطه سرمایه‌گذاری در پروسه باربر کردن شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند و آن‌ها را به نقطه بلوغ نسبی برسانند تا نهایتاً یک نهاد سرمایه‌گذاری خطرپذیر از آن‌ها خارج شود.

پالیزدار ادامه داد: هر کدام از این بازیگران طبیعتاً باید در قالب نهاد های پذیرفته شده در جامعه و ساختار اقتصاد کشور به ایفای نقش بپردازند. مثلاً نهادهایی مثل شتاب‌دهنده‌ها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری بنگاه های بزرگ ایفای نقش می‌کنند. این همان کاری است که شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در سه سال گذشته انجام داده است و اخیراً ساختار نظام‌مندی نیز در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور ایجاد شده که هیئت محترم وزیران اساسنامه‌هایی برای آن تدوین کرده و کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز اعطای مجوز به این مجموعه‌ها را آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: مزیت استفاده از این مجموعه این است که فعالیت شرکت‌هایی مثل شرکت MSTID در قالب یک کالبد پذیرفته شده در کسب‌وکار کشور ادامه می‌یابد. به این ترتیب، ریسک عملیات کاهش پیدا می‌کند. همچنین مزیت‌هایی برای چنین قالبی در نظر گرفته شده، مانند امکان استفاده از اعتبار مالیاتی یا تسهیلاتی که زیست بوم فناوری و نوآوری کشور ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه شرکتی پیشرو در اقتصاد کشور است و در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری، اقدام به مذاکره با صندوق نوآوری ریاست جمهوری و هم‌زمان با معاونت علمی ریاست جمهوری نموده و مجوز صندوق نیز صادر شده است.

پالیزدار تشریح کرد: اقدام دیگری که باید برای کامل کردن زنجیره تجاری سازی و رشد شرکت های نوپا صورت گیرد زنجیره‌سازی برای وصل شدن شرکت‌ها به بازار سرمایه است. یکی از ابزارهای مالی برای این اقدام تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و شرکتی است که اجازه می‌دهد شرکت‌های سهامی خاص که هنوز قابلیت ورود به بورس ندارند بتوانند به وسیله یک نهاد واسط از بازار سرمایه استفاده کنند و مراحل بعدی سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه بیان کرد: فولاد مبارکه برای تکمیل این زنجیره، همزمان با تأسیس CVC، مذاکراتی با صندوق نوآوری و شکوفایی جهت تاسیس PE انجام داده و توافقات اولیه آن صورت گرفته است. نقش مهم این PE اتصال شرکت هایی هست که در مرحله اول از CVC فولاد مبارکه سرمایه جذب کرده‌اند اما برای توسعه بازار به سرمایه بیشتری نیاز دارند. این صندوق‌ها سعی می‌کنند این سرمایه‌ را تأمین نمایند. در این مرحله ریسک زیادی وجود ندارد و شرکت‌ها می‌توانند با خیال‌راحت‌تری برای توسعه کسب و کار خود اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =