همایش تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر در اولین کنفرانس تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: طبق برآوردها اگر از ترکمنستان گاز بخریم از گاز داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود بنابراین موضوع مهم در صنعت فولاد بحث تامین مالی است که اگر این چالش برطرف نشود به ابربحران تبدیل می‌شود و راهکار آن هم بازکردن پنجره‌های مالی کشور به سمت دنیا است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اولین «کنفرانس تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی» که نخستین کنفرانس تخصصی موسسه استیل‌پرایس در سال ۱۴۰۲ است؛ صبح امروز سه شنبه ۳۰ خرداد ماه در هتل پارسیان اوین برگزار شد.

ابوتراب فاضل، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر، در این همایش تخصصی گفت: شاید امروز چالش تامین مالی به اندازه چالش تامین انرژی برق و گاز آزار دهنده نباشد اما قطعا تا سال آینده بر صنعت فولاد اثر می‌گذارد.

وی با جایگاه ویژه صنعت فولاد در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: در صنعت فولاد حدود ٢۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده و این صنعت در اقتصاد کشور و حوزه های اشتغال، تامین نیاز داخل، صادرات و... نقش بسیار کلیدی دارد؛ هر چند کمبودها و مشکلاتی داریم در مقایسه با سایر بخش ها ژنرال‌های صنعت فولاد بسیار خوب عمل کرده اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر ادامه داد: سابقه فولاد در ایران با سابقه تولید خودرو برابر است و در حالیکه در صنعت فولاد، ایران جزو ١٠ کشور برتر جهان است اما صنعت خودرو به ویژه در بخش تکنولوژی هیچ مزیت و رتبه‌ای در جهان نداریم هرچند این صنعت فولاد نیز با چالش های جدی در سیاستگذاری در این سالها روبرو بوده است.

فاضل تاکید کرد: دو سال گذشته کنفرانسی درباره چالش گاز در صنعت فولاد برگزار و در آن کنفرانس هشدار داده شد که وضعیت گاز صنعت فولاد بحرانی است اما در با تعطیلی ۵٠ روزی صنایع فولادی به دلیل نبود گاز همراه شد و در بخش برق هم وارد بحران شدیم و با کسری ٢ هزار مگاواتی امروز به کسری ٢٠ هزار مگاوات رسیدیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر ادامه داد: معتقدم چالش های آب، برق، گاز، لجستیک در صنعت فولاد می‌توانند برطرف شوند اما اَبر بحران صنعت فولاد یا اقتصاد کشور بحث تامین مالی است.

وی با اشاره به راهکارهای تامین مالی گفت: راهکارهای تامین مالی پروژه‌ها مشخص است و تامین مالی از ۴ بخش سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیلات بانکی، از محل سود شرکت‌ها و بازار سرمایه محقق می‌شود. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با کشورهای همسایه، وضعیت مطلوبی نداریم واگر این روند ادامه پیدا کند، توسعه این صنعت متوقف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر ادامه داد : یک روش ترکیب مالی پروژه‌های خارجی است که در این روش ٨۵ درصد تامین مالی و ١۵ درصد سرمایه ‌گذاری‌ انجام می‌شود که در حال حاضر هم عمده پروژه‌ها را از این طریق انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به مزیت‌های تامین مالی با سرمایه‌گذاری تاکید کرد: در این روش نرخ بهره تامین مالی بسیار پایین است و حاشیه سود را بالا می‌برد اما متاسفانه تحریم‌ها بر این حوزه اثر گذاشته و در حال حاضر پنجره مالی ایران بسته‌ است و تقریبا ارتباط مالی با دنیا قطع است و فرصت تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری از ما گرفته شده‌ است در حالی که وضعیت کشورهای عمان، قطر و عربستان در این حوزه مطلوب بوده اما ایران در حال از دست دادن جایگاه خود است.

فاضل با تاکید بر اینکه در داخل کشور هم توان سرمایه‌گذاری را نداریم، ادامه داد: در داخل کشور نرخ تامین مالی به ٣٠ درصد رسیده و نرخ اوراق هم ٣٢ درصد و نرخ تسهیلات بانکی ٢۴ درصد است در حالیکه در بهترین حالت نرخ سود صنایع فولادی ٣٢ درصد بوده و این نرخ‌ها هزینه تمام شده را در صنعت فولاد بالا می‌برد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر گفت: از دیگر روش تامین مالی استفاده از تسهیلات بانکی است که تنها ۶ بانک کفایت سرمایه برای تامین مالی را دارند و سرمایه‌گذاری هم در ایران عمدتا بانک محور بوده برعکس ژاپن که تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود.

وی افزود: در این شرایط اگر بانک‌ها نحیف شوند و متعهد به اجرای تکلیفی باشند، صنعت آسیب می‌بیند. کما اینکه از دو ماه گذشته دستورالعملی به بانک‌ها ابلاغ شده که تسهیلات را به سمت پروژه نهضت ملی مسکن ببرند و در این شرایط سهم تسهیلات صنعت کاهش پیدا می‌کند. از دیگر چالش تامین مالی از طریق بانک‌ها این است که بنگاه‌های تولیدی واقعی تمایلی به تسهیلات ندارند و بانک‌ها هم تمایلی به ارایه تسهیلات به بخش‌های تولیدی ندارند چراکه قابل نقد نیست و معمولا هم دریافت کننده این وام‌ها تمایلی برای پس دادن این تسهیلات ندارند و چه کاری بهتر از این که تسهیلات ٢ هزار میلیارد تومانی پس داده نشود و ارزش سرمایه آن بنگاه به واسطه تورم به ٢٢ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

فاضل گفت: از سوی دیگر انحراف تخصیص تسهیلات اعطایی به تولید وجود دارد و همین عوامل باعث ناترازی بانک‌ها می‌شود که اقتصاد کشور را ویران کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر درباره تامین مالی از روش سود شرکت‌ها اظهار داشت: وقتی در بحث تامین مالی به شرکت‌های فولادی فشار آورده شود سود شرکت از راهبرد توسعه منحرف می‌شود و این پیام را می‌داد که هر چه صندوق‌ها نیاز مالی بیشتری بخواهند به سود شرکت‌ها دست می‌برند و ٩٠ درصد تقسیم سود یک ضربه اساسی به توسعه شرکت‌ها اما چاره‌ای نیست.

فاضل با اشاره به تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: در حالی که سایر روش‌ها با مشکل مواجه هستند تنها راهکار تامین مالی استفاده از بازار سرمایه است و در دنیا هم از این روش برای تامین مالی استفاده می‌کنند اما استفادا از این روش نیاز به سواد مالی دارد که در دو سال گذشته وضعیت بهتر شده‌ است.

وی تاکید کرد: برای تامین مالی از بازار سرمایه باید ابزارهای این بازار مدرن شوند اما در این محل هم با چالش‌هایی مواجه هستیم و با بروکراسی‌های عجیب و غریبی روبه رو می‌شویم و در حالی که نرخ‌ها باید در این بازار شناور باشند اما نرخ در این بازار هم بالاست به طوریکه نرخ اوراقی دو سال گذشته با ٢٣ درصد منتشر کردیم امروز با ٣٢ درصد رسیده‌اید.

فاضل با اشاره پول‌های حاصل از فروش وکالتی خودرو گفت: در عرض چند ساعت برای فروش خودرو ١٠٠ هزار میلیارد تومان پول در بانک‌ها بلوکه شد بنابراین پول وجود دارد و باید آن را به سمت تولید هدایت کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع و معادن غدیر با بیان اینکه در طول سه سال گذشته ١٠٨ هزار میلیارد تومان تامین مالی از بازار سرمایه برای صنعت فولاد انجام شد، تاکید کرد: نرخ تامین مالی در ایران باید کاهش پیدا کند و هر چند می‌گویند که صنایع از انرژی ارزان بهره‌مند هستند اما نرخ بالای تامین مالی این مزیت را خنثی و پوشش می‌دهد البته طبق برآوردها اگر از ترکمنستان گاز بخریم از گاز داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود بنابراین موضوع مهم در صنعت فولاد بحث تامین مالی است که اگر این چالش برطرف نشود به ابربحران تبدیل می‌شود و راهکار آن هم بارکردن پنجره‌های مالی کشور به سمت دنیا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =