باران

سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی در ۱۱ استان از وقوع طوفان حاره‌ای در دریای عمان خبر و توصیه‌هایی را ارائه کرد.

به گزارش ایراسین، چند روز گذشته به سبب فعالیت یک سامانه همرفتی، وزش باد شدید و توفان گرد و خاک در تهران رخ داد که شدت آن ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بود. در حالی که این باد سرعت زیادی داشت ولی پایتخت تجربه توفان‌های شدیدتر را داشته است، به‌گونه‌ای که ۱۲ خردادماه سال ۱۳۹۳ تندبادی با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر به همراه گرد و خاک غلیظ و رگبار شدید باران رخ داد.

امروز نیز علاوه بر مناطق یاد شده در شمال اصفهان، ارتفاعات استان‌های کرمان و غرب یزد ابرناکی، بارش‌های پراکنده گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. طی ۵ روز آینده در برخی مناطق شرق و جنوب شرق، شمال شرق و مرکز کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

طی ۴ روز آینده در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، ارتفاعات استان‌های گلستان و سمنان افزایش ابر، رگبار پراکنده با احتمال رعدوبرق و در برخی ساعات وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط شنبه هفته آینده برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل پیش‌بینی شده است.

همچنین از فردا تا جمعه در جنوب غرب، بخش‌هایی از غرب کشور و مناطقی از استان بوشهر وزش باد شدید همراه با گردوخاک دور از انتظار نیست. طی ۵ روز آینده دریای عمان و از بعدازظهر امروز تا شنبه آینده تنگه هرمز و خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۳: اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات در استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، زنجان، سمنان، البرز، تهران و ارتفاعات کرمان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۴: اردبیل، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان و مازندران.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵: شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، لغزندگی جاده‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و در نواحی خشک همراه با خیزش گرد و خاک
منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۳: شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، بوشهر و نوار غربی خوزستان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۴: نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه شرق کرمان، جنوب سمنان، شمال اصفهان، ایلام، شرق هرمزگان، خوزستان، بوشهر، تهران و قم.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵: نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، نیمه شرقی اصفهان، جنوب سمنان، البرز، قم، تهران، ایلام، نیمه غربی خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: پتانسیل تقویت طوفان خیلی شدید گرمسیری ("Very Sever Cyclone Storm "BIPARJOY) به طوفان حدی گرمسیری ("Extremly Sever Cyclone Storm "BIPARJOY) و تاثیرات طوفان گرمسیری شامل افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در سواحل و فراسواحل دریای عمان و خلیج فارس

زمان پایان: اواخر وقت شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۷

نوع مخاطره:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۳: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۳ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲.۵ متر در سواحل تا ۲ متر و در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱.۵ متر طی بعداز ظهر و شب.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۴: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۴ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲.۵ متر در سواحل تا ۲ متر، در مرکز خلیج فارس تا ۲ متر و مناطق شمالی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱.۵ متر.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۴ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲.۵ متر در سواحل تا ۲ متر، در مرکز و شرق خلیج فارس تا ۲.۵ متر و در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱.۵ متر.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۲۶: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان فراسواحل تا ۳.۵ متر در سواحل تا ۳ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲ متر در سواحل تا ۱.۵متر، در فراسواحل خلیج فارس تا ۲.۵ متر و در سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز بین ۱ تا ۲ متر.

شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۷: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا ۲.۵ متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا ۲ متر در سواحل تا ۱.۵ متر، در خلیج فارس و تنگه هرمز تا ۱.۵ متر .

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۳: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و بوشهر، در خلیج فارس.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۴: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۲۶: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس.

شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۷: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس.

اثر مخاطره: غرق شدن کشتی ها و شناورهای تجاری و صیادی در منطقه فعالیت طوفان گرمسیری، آسیب جدی به شناورهای در حال تردد در مناطق فراساحلی شرق دریای عمان،احتمال آسیب شدید به شناورهای مستقر در بنادر و قفس های پرورش ماهی و تورهای صیادی، احتمال بالا آمدن آب در سواحل، احتمال خسارت به تأسیسات ساحلی، اختلال در تردد های دریایی از جمله تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، مسافربری، تفریحی و صیادی.

توصیه: خودداری از تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در محدوده فعالیت طوفان، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و تفریحی ، جلوگیری از تفریحات دریایی و شنا، ممانعت از تردد کشتی های تجاری و لنج های صیادی به سمت مناطق فراساحل، انتقال قایق های سبک به خشکی و پهلوگیری کشتی ها و شناورها در مکان های امن، جمع آوری تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، محافظت از تأسیسات ساحلی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی در جزایر استان هرمزگان و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری. پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان های ساحلی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =