فولاد سنگان

عملیات احداث، بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات فاضلاب شهر تایباد به‌عنوان یکی از طرح‌های عظیم زیست‌محیطی در منطقه شمال شرق کشور به روش بیع متقابل بین شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به‌عنوان سرمایه‌گذار و شرکت آب و فاضلاب استان خراسان رضوی به‌عنوان سرمایه‌پذیر از ۱۱ خردادماه آغاز شد.

به گزارش ایراسین، در این مراسم که با حضور ائمه جمعه تشیع و تسنن، نماینده مردم تایباد، تربت‌جام، باخرز و صالح‌آباد در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل فولاد سنگان، فرماندار و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی شهر تایباد، نماینده آب و فاضلاب استان خراسان رضوی و مردم شهر تایباد در سالن مفاخر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر برگزار شد؛ علی امرایی مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با اشاره به آثار زیست‌محیطی پروژه تصفیه پساب شهر تایباد گفت: این پروژه از نظر زیست‌محیطی برای فولاد سنگان از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به رشد، توسعه و آبادانی این منطقه کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه فولاد سنگان بیشترین مشارکت را در خروج خراسان رضوی از بن‌بست و چالش کم‌آبی داشته است؛ گفت: فولاد سنگان حرکت در این مسیر را مسئولیت والای خود در قبال مردم می‌داند.

امرایی میزان سرمایه‌گذاری فولاد سنگان در این پروژه را ۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و با بیان اینکه با اجرای این پروژه در هر شبانه‌روز ۱۴ هزار مترمکعب پساب تصفیه‌شده شهری در خطوط تولید فولاد سنگان بازچرخانی خواهند شد؛ ادامه داد: احداث خط انتقال و شبکه جمع‌آوری به طول ۹۸ کیلومتر و نصب انشعاب فاضلاب به میزان ۱۵ هزار فقره از دیگر اقداماتی است که در این فرایند انجام خواهد شد. شرکت فولاد سنگان، سرمایه‌گذار اصلی این پروژه، بزرگ‌ترین کارخانه صنعتی در شرق کشور است و وظیفه تأمین مواد اولیه فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه شمال شرق کشور گفت: یکی از دلایل و اهداف احداث این کارخانه، توسعه شمال شرق کشور بوده است و با احداث آن هم‌اکنون شاهد اشتغال‌زایی بیش از ۲۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۶۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم هستیم و با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه طی سه سال آینده، شاهد افزایش ظرفیت اشتغال‌زایی ۲هزارنفری دیگری خواهیم بود.

مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به اهمیت توسعه متوازن در منطقه گفت: فولاد سنگان کمربند توسعه متوازن را در استان خراسان رضوی در نظر گرفته است که به‌شرط وجود ظرفیت‌های لازم در نقاط مختلف، این توسعه پایدار و متوازن با اجرای طرح‌های توسعه‌ای فولاد سنگان برقرار خواهد شد. در حال حاضر، در حوزه‌های مسکن، نیروگاه بادی، کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی و… پروژه‌هایی را در دست احداث و توسعه داریم تا با راه‌اندازی آن‌ها، شاهد توسعه همه‌جانبه در استان خراسان رضوی باشیم.

امرایی با تأکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی یک باور نهادینه‌شده در فولاد سنگان است؛ تصریح کرد: به‌جرئت می‌توان گفت این شرکت یکی از سرآمدان حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در استان خراسان رضوی و کشور است.

امرایی تصریح کرد: میزان مصرف آب در کارخانجات فولاد سنگان به دلیل بازچرخانی ۸۵ درصدی آب به چرخه تولید از استانداردهای موجود پایین‌تر است؛ این در حالی است که فولاد سنگان، در خصوص انتقال آب دریای عمان به استان خراسان رضوی سرمایه‌گذاری بزرگی کرده و شرکت فولاد مبارکه در راستای حمایت از زیرمجموعه خود و تعهدات اجتماعی بخشی از سهام این پروژه را داراست.

وی با تأکید بر اینکه میزان آب موردنیاز کارخانه با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت، به‌اندازه نیمی از میزان آبی است که از دریای عمان به منطقه منتقل می‌شود، ادامه داد: این مگاپروژه به‌سرعت در حال پیشرفت است و تا سه سال آینده، آب دریای عمان به سرزمین خراسان خواهد رسید.

مدیرعامل فولاد سنگان در ادامه این رویداد با اشاره به ارزآوری صنعت فولاد در سال گذشته، گفت: میزان ارزآوری صنعت فولاد کشور در حوزه صادرات حدود ۶.۵میلیارد دلار بود و در مقابل، میزان مصرف آب در زنجیره تولید فولاد کمتر از ۰.۵ درصد از کل مصرف را تشکیل می‌دهد. درحالی‌که بخش کشاورزی بیش از ۷۵ درصد آب کشور را مصرف می‌کند و به نسبت آب مصرفی، در مقایسه با صنعت فولاد در میزان ارزآوری در مراتب پایینی قرار دارد.

از اقدامات شرکت فولاد سنگان در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی قدردانی می‌کنیم

در ادامه این مراسم، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تایباد، تربت‌جام، باخرز و صالح‌آباد در مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از مشارکت شرکت فولاد سنگان در این پروژه گفت: توسعه پایدار از موضوعات بسیار با اهمیت در پیشرفت جوامع است و رکن اصلی این موضوع زیست شرافتمندانه مردم است و ما به میزان توسعه در صنایع و دیگر حوزه‌های کاری، وظیفه داریم پیشرفت و توسعه را با زیست انسانی توأم سازیم.

وی در خصوص این پروژه و نحوه اجرای آن افزود: با برگزاری جلسات مختلف و اظهارنظر کارشناسان این حوزه، عملیات اجرایی تصفیه‌خانه و فاضلاب شرکت فولاد سنگان در شهر تایباد یکی از بهترین پروژه‌های فولادی کشور است و ان‌شاءالله با پیگیری و اجرایی شدن این پروژه، شاهد پیشرفت در منطقه سنگان خواف و البته توسعه اشتغال‌زایی و ارتقای طرح زیست‌محیطی و فاضلاب در شهر تایباد خواهیم بود؛ ازاین‌رو از اقدامات شرکت فولاد سنگان در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی قدردانی می‌کنم.

به همت شرکت فولاد سنگان و پیگیری‌های مدیریت این شرکت عملیات اجرایی تصفیه پساب شهر تایباد آغاز شد

خدایی، معاون عمرانی استاندارخراسان رضوی در این باره اظهار داشت: در حوزه‌های مختلف کاری از قبیل انرژی، فناوری اطلاعات، عمران و… پروژه‌های در دست اقدام بسیار زیادی وجود دارد که با تلاش و پیگیری مجدانه به بهره‌برداری رسیده است. یکی از مباحث اصلی در این خصوص تأمین آب است و خوشبختانه به همت شرکت فولاد سنگان و پیگیری‌های مدیریت این شرکت عملیات اجرایی تصفیه پساب شهر تایباد آغاز شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =