خودرو

میلاد بیگی، کارشناس بازار خودرو اظهار کرد: تداوم روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو با واردات ارتباط دارد و باید دید وعده‌های دولت در این خصوص تا چه میزان تحقق می‌یابد. همچنین باتوجه به اخباری که منتشر شده است، اگر وضعیت تعهدات مثبت شود شاهد ثبات همراه با تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار خودرو از ابتدای فروردین‌ ۱۴۰۲ روند صعودی به خود گرفت تاجایی که قیمت بعضی از خودروهای تولید داخل وارد کانال یک میلیارد تومان شد ولی ورق بازار چهارچرخ‌ها از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه برگشت و قیمت‌ها وارد فاز نزولی شدند. رصد بازار خودرو از افت بیش از ۱۵ درصدی قیمت‌ انواع خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی در یک ماه گذشته حکایت می‌کند و اکنون قیمت‌ها در این بازار به بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بازگشت داشته‌ است. میلاد بیگی، کارشناس بازار خودرو در مورد علت کاهش قیمت اتومبیل‌ها به خبرنگار ایراسین گفت: واقعیت امر این است که بروز چند مسئله درکنار هم سبب ریزشی‌شدن قیمت‌ها در بازار خودرو شده است. اول اینکه قبل از این ریزش شاهد افزایش قیمت مدل‌های مختلف خودرو در بازار آزاد بودیم که به نظر می‌رسید این افزایش، نوعی نوسان موقتی در بازار خودروست.

بیگی ادامه داد: قیمت خودرو بدون اینکه شرایط بنیادی تغییر خاصی کند یا تغییری در روند تولید ایجاد شود، بالا می‌رفت. البته علت بخشی از این افزایشی شدن نرخ خودرو به نااطمینانی ها و اختلافات بین شورای رقابت و وزارتخانه ارتباط داشت. زمانی که این قبیل ناهماهنگی‌ها وارد بازار می‌شود، خود را به شکل افزایش قیمت نشان می‌دهد؛ به‌عبارتی در این فضا شرایط برای قیمت‌سازی باز می‌شود.

این کارشناس بازار خودرو از اهمیت مسئله خودرو برای مجمع حاکمیت بیان کرد: مشخص‌شدن عرضه جدید خودرو توسط کارخانه و مجموع عوامل دیگر سبب تخلیه تدریجی حباب ایجاد شده در این بازار شده تا روند افزایشی متوقف شود.

شماری از فعالان بازار معتقدند بازار خودرو درپی استراحت روند نرخ دلار وارد فاز کاهشی شده است و بازار به روند صعودی خود در ادامه سال باز خواهد گشت. سناریوی دیگری که در رابطه با آینده بازار مطرح می‌شود، سناریوی کاهش قیمت‌هاست. برخی کارشناسان بر این باورند با افزایش عرضه اتومبیل به دنبال آزادسازی واردات، قیمت خودرو عقب‌نشینی خواهد کرد و روند نزولی ادامه می‌یابد.

بیگی درباره آینده بازار خودرو توضیح داد: تداوم روند نزولی در کوتاه‌مدت در این بازار با واردات خودرو ارتباط دارد و باید دید وعده‌های دولت در این خصوص تا چه میزان تحقق می‌یابد. همچنین معلوم شدن تکلیف ثبت و سفارش‌های صورت گرفته، قرعه‌کشی برای واردات خودرو و... همه با هم بر آینده بازار تاثیرگذار است.

این کارشناس بازار خودرو در انتها افزود: همچنین باید دید تعهدات بین‌المللی به چه سمتی خواهد رفت؟ اگر باتوجه به اخبار اخیری که منتشر شده، وضعیت تعهدات مثبت شود شاهد ثبات همراه با تداوم ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =