پروفیل

بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی چین، سفر سلطان عمان به ایران، احتمال گشایش‌های ارزی و پیروزی اردوغان در انتخابات فقط بخش کوچکی از اخبار مهم هفته گذشته بود. این اخبار بازار جهانی و بازار داخلی آهن‌آلات را متاثر کرد و نتیجه آن ریزش ۶ درصدی قیمت ناودانی در مقابل رشد ۸ درصدی قیمت نبشی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حجم اخبار مهم بر بازارهای جهانی و بازار داخلی در طول هفته‌ دوم خردادماه به شدت زیاد بود. در روزهای ابتدایی هفته بسته حمایتی ۵ تریلیون یوانی دولت چین و پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بازار جهانی فولاد را متاثر کرد و سپس سفر سلطان عمان و اخبار ضد و نقیض از برجام بر بازار داخلی آهن اثر گذاشت تا با نوسانی شدن نرخ ارز بازار داخلی بلاتکلیف عمل کند.

بازار داخلی متاثر از اخبار مختلف هفته‌ متفاوتی را پشت سر گذاشت. در بعضی از بخش‌ها مانند نبشی و ناودانی نوسانات قیمت شدید بود ولی بازار تیرآهن و انواع میلگرد روزهای کم نوسان و یا بی‌نوسانی را تجربه کرد.

ریزش  ناودانی در مقابل رشد نبشی

افزایش بیش از ۸ درصدی قیمت نبشی در هفته‌ ریزشی قیمت ناودانی و پروفیل مهمترین خبر در بازار فلزات طی هفته گذشته بود. ضمن اینکه به نظر می‌رسد پس از سه ماه روند صعودی قیمت تیرآهن متوقف شده‌باشد.

میلگرد

میانگین قیمت میلگرد ۱۰ و ۱۴ در طول هفته‌گذشته افزایشی بود ولی کمتر از ۰.۲ درصد رشد کرد. میلگرد پس از چندین هفته‌ نوسانی در طول هفته‌ گذشته به ثبات رسید. البته این ثبات فقط مربوط به بازار داخلی نبود بلکه در بازار خارجی نیز قیمت میلگرد هفته‌ با ثباتی را پشت‌ سر گذاشت.

هفته‌ گذشته هر کیلوگرم میلگرد ۱۰ بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. گران‌ترین میلگرد ۱۰ بازار محصول گروه صنعتی درپاد تبریز بود درحالی که ارزان‌ترین میلگرد ۱۰ بازار محصول صنایع آذر فولاد امین بود.

ناودانی

در هفته‌ای که ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی متوقف شد، میانگین قیمت هر کیلوگرم از انواع ناودانی بیش از ۶ درصد کاهش پیدا کرد. ناودانی در طول هفته‌های گذشته کمتر اینگونه نوسانی شده‌بود. ریزش قیمت ناودانی در بازار طی روزهای پایانی هفته کنترل شد، برای مثال در روز پنج‌شنبه قیمت انواع ناودانی بین کیلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان افزایش پیدا کرد تا بخشی از ریزش سنگین هفته را جبران کند با این حال ناودانی هفته کابوس‌واری را پشت سر گذاشت.

نبشی

بر خلاف ناودانی، قیمت‌ها در بازار نبشی بیش از ۸ درصد رشد کرد. افزایش قیمت‌ها در این بازار حتی در روز پایانی هفته نیز متوقف نشد تا قیمت هر کیلو نبشی در روز پنج‌شنبه بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ تومان رشد کند. نبشی نیز مانند ناودانی کمتر هفته‌ای با این سطح از نوسان را تجربه کرده بود.

تیرآهن

متوسط قیمت تیرآهن در طول سه ماه گذشته در روندی صعودی قرار داشت. هفته گذشته نیز قیمت تیرآهن در بخش معاملات کیلویی، ثابت باقی ماند ولی در بخش معاملات شاخه‌ای قیمت هر شاخه تیرآهن کاهشی بود. اگرچه در نیمه اول هفته قیمت شاخه‌ای تیرآهن نیز رشد کرد ولی در پایان هفته قیمت تیرآهن در معاملات شاخه‌ای با کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی در هر شاخه همراه شد.

پروفیل

پروفیل هفته‌ کم نوسانی را آغاز کرد اواسط هفته‌ قیمت انواع پروفیل در بازار آزاد ریزشی شد و سپس تا پایان هفته‌ نیز اتفاق خاصی در این بازار رخ نداد. متوسط قیمت پروفیل ضخامت ۲ در طول هفته‌ گذشته کمتر از ۱ درصد کاهش پیدا کرد. در روزهای پایانی هفته نیز حجم تقاضا در بازار پروفیل بالا رفت و اگر در هفته‌ آینده ادامه‌دار باشد احتمالا با افزایش قیمت پروفیل همراه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =