میلگرد

قیمت میلگرد طی چهل روز گذشته در بورس فلزات لندن و بازار بندر شانگهای به ترتیب ۸.۲۴ درصد و ۱۲.۷ درصد کاهش داشت ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد طی همین بازه زمانی میانگین میلگرد ۱۴ در بازار آزاد داخلی با افزایش قیمت ۶.۴ درصدی همراه بود. فعالان بازار نوسانات نرخ ارز در بازار غیر رسمی را دلیل صعودی شدن قیمت میلگرد در بازار آزاد می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش قیمت فلزات در بازارهای جهانی وارد سومین ماه پیاپی شد تا کف‌های قیمتی یکی پس از دیگری شکسته شوند. اخبار منفی از بخش مسکن چین نیز روند ریزشی قیمت میلگرد را سرعت بخشید تا هر تن میلگرد در بازار بندر شانگهای در طول ۴۰ روز گذشته با کاهش قیمت ۱۲.۷ درصدی مواجه شود. اثر این کاهش قیمت در بورس فلزات لندن نیز حس شد و قیمت هر تن میلگرد طی ۴۰ روز ۸.۲۴ درصد کاهش پیدا کرد.

ثبات قیمت داخلی میلگرد در کوران ریزش بازارهای جهانی

نمودار قیمت بالا نشان می‌دهد سرعت ریزش قیمت میلگرد در بازار بندر شانگهای (رنگ بنفش) به مراتب بیشتر از بورس فلزات لندن(رنگ آبی) بود که عمده‌ترین دلیل آن انتشار اخبار منفی از حوزه ساختمان‌سازی چین است. داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد بازار مسکن چین در رکود به سر می‌برد. در مقابل میانگین‌ قیمت میلگرد ۱۴ در بازار آزاد ایران طی همین بازه زمانی با رشد ۶.۴ درصدی همراه بود.

ثبات قیمت داخلی میلگرد در کوران ریزش بازارهای جهانی

براساس نمودار بالا قیمت میلگرد ۱۴ در بازار داخلی به بازار لندن و شانگهای کم‌توجه یا شاید بی‌توجه بود که عمده‌ترین دلیل آن افزایش فصلی تقاضا برای میلگرد و یا رشد نرخ ارز در بازار غیر رسمی است. فعالان بازار معتقدند هر سال با آغاز نیمه گرم سال تقاضا برای میلگرد در زمینه ساخت و ساز افزایش پیدا می‌کند از طرفی رشد قیمت دلار نیز دلیلی شد تا قیمت میلگرد در داخل کشور صعودی باشد.

اول اردیبهشت ماه قیمت دلار در بازار غیر رسمی برابر با ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان بود، سپس ۱۲ اردیبهشت وقتی قیمت میگرد ۱۴ به شدت صعودی شد قیمت دلار به ۵۴ هزار تومان رسید و روز ۸ خردادماه نیز قیمت دلار در بازار غیر رسمی برابر با ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود. در نتیجه تاثیرپذیری قیمت میلگرد در بازار آزاد از نرخ دلار بیشتر از نوسانات بازار جهانی است.

چشم‌انداز قیمت میلگرد

تقاضا برای میلگرد در بورس فلزات لندن و بازار بندر شانگهای پایین ارزیابی می‌شود و نشریات مختلف مانند متال بولتن در گزارش‌های متعددی مدعی شده‌اند فعالان بازار فلزات منتظر کاهش شدیدتر قیمت‌ محصولات فولادی به خصوص میلگرد هستند در نتیجه چشم‌انداز قیمت میلگرد در بازارهای جهانی مثبت نیست ولی در بازار داخلی افزایش فصلی تقاضا برای میلگرد و نرخ ارز وضعیت مشخصی ندارند. فعالان بازار معتقدند با فرض ثبات قیمت‌ ارز، با وجود افزایش تقاضای فصلی قیمت میلگرد در بازار داخلی صعودی نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =