لوازم خانگی

در روزهای اخیر اخباری غیررسمی از رشد بیش از دو برابری قیمت لوازم خانگی در فضای مجازی منتشر شده است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌ خانگی تهران با تکذیب این شایعات گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی صحت ندارد و زمانی می‌توان گفت این اقلام گران شده که دستگاه‌های نظارتی یعنی سازمان حمایت از مصرف‌کننده این افزایش را به صورت رسمی تایید کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در روزهای گذشته اخبار غیررسمی از افزایش قیمت لوازم خانگی منتشر شده که نشان می‌دهد بهای انواع لوازم خانگی به بهانه افزایش نرخ ارز و به تبع آن مواد اولیه، رشد بیش از دو برابری داشته است. همچنین گزارش‌هایی از افزایش قیمت لوازم خانگی نسل جدید از سوی برخی شرکت‌ها در سال جاری منتشر شد که بلافاصله وزارت صمت از عدم صدور مجوز در این رابطه خبر داد. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌ خانگی تهران نیز با تکذیب افزایش قیمت‌ها به خبرنگار ایراسین گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی صحت ندارد و زمانی می‌توان گفت این اقلام گران شده که دستگاه‌های نظارتی یعنی سازمان حمایت از مصرف‌کننده این افزایش را به صورت رسمی تایید کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آخرین مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی مربوط به تیر ماه سال گذشته است که مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال- فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر شد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی درباره وضعیت بازار نیز اظهار کرد: درحال حاضر تقاضا برای خرید نقدی لوازم خانگی زیاد نیست و مردم به خرید اقساطی روی آورده‌اند. درواقع میزان خرید نقدی لوازم خانگی روزبه‌روز کم‌تر می‌شود.

پازوکی اضافه کرد: اکنون انواع مدل‌های لوازم خانگی با برندهای مختلف در بیشتر فروشگاه‌ها از زنجیره‌ای، تعاونی‌ها و فروشگاه‌های بازنشستگان لشکری و کشوری گرفته تا فروشگاه‌های متعلق به خود تولیدکنندگان به‌صورت اقساطی به فروش می‌رسد. اگرچه سود فروش اقساطی لوازم خانگی بالاست ولی مردم خرید اقساطی را ترجیح می‌دهند و لوازم خانگی کم‌تر نقدی به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان به جای فروشندگان خرد بازار را در دست گرفته‌اند، گفت: فعالان صنفی در طول پنج سال گذشته برای تغییر سلیقه مردم بسیار تلاش کرده‌اند تا خریداران کالای ایرانی را جایگزین خارجی کنند. درمقابل تولیدکننده به جای اینکه قیمت تولیدات خود را کاهش دهد و قدمی در راستای رونق کسب‌وکارهای خرد بردارد، خودشان بازار را در دست گرفته‌اند و توجهی به اصناف خرد نمی‌کنند.

پازوکی در انتها با انتقاد از فروش گسترده اقساطی لوازم خانگی در سراسر کشور، توضیح داد: بانک‌ها به جای اینکه نقدینگی خود را وارد عرصه تولید کنند، تسهیلات برای فروش اقساطی لوازم خانگی ارائه می‌دهند. فروش گسترده اقساطی منجر به آسیب کسبه خرد می‌شود زیرا کسبه خرد در این بازار کم‌تر توان عرضه لوازم خانگی به صورت اقساطی را دارند و مردم هم زیربار خرید نقدی نمی‌روند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =