• ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
  • کد خبر: 38200
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

روی ناخوش مسکن به بازار فولاد

ریزش قیمت فولاد در جهان ادامه دارد
عکس جدید از فولاد مبارکه

سه ماه گذشته، روزهای کابوس‌واری برای بازار جهانی فولاد بود تا قیمت‌ انواع محصولات فولادی به کف‌های حمایتی مهمی برسد. اکنون در روزهایی که همه منتظر افزایش تقاضا به خصوص از سوی چین بودند، موری، معاون اجرایی شرکت نیپون استیل ژاپن به رویترز گفت: وضعیت بازار فولاد در چین بسیار بد است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد از سه ماه قبل آغاز شد. قراضه و سنگ آهن چراغ اول را روشن کردند و سپس میلگرد، انواع ورق‌های فولادی، اسلب و بیلت و... همگی تا کف‌های مهم قیمتی ریزش کردند. میلگرد در بورس فلزات لندن به کف قیمتی ۶۰۰ دلار رسید، سنگ‌آهن تا نزدیک ۱۰۰ دلار ریخت و قراضه آهن به محدوده مهم ۳۷۰ دلار نزدیک شد که انتظار رشد تقاضا و حفظ این کف‌های قیمتی وجود دارد ولی اخبار و داده‌های اقتصادی چین نشان می‌دهد نه تنها خبری از تقاضا در این محدوده قیمتی نیست بلکه با کاهش فعالیت بخش مسکن، احتمالا ریزش قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی ادامه‌ دار باشد.

روی ناخوش مسکن به بازار فولاد

بیش از ۶۰ درصد از تقاضای فلزات مربوط به بخش املاک و زیرساخت‌هاست و داده‌های اقتصادی چین، به عنوان بزرگترین واردکننده فلزات در جهان نیز از رکود سنگین بخش مسکن خبر می‌دهد. داده‌های اقتصادی چین نشان می‌دهد طی دو ماه گذشته تقاضا برای مسکن در چین تنها اندکی افزایش داشت در حالی‌که اکنون در فصل اوج ساخت و سازها هستیم. به همین دلیل ساخت‌و سازهای چین در طول چهارماه ابتدایی سال جاری با کاهش ۶.۲ درصدی همراه بود.

تقاضا برای انواع فلزات نیز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزولی بود. متال بولتن در گزارشی از بندر شانگهای چین نوشت درصد بالایی از فعالان بازار انتظار دارند قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا کند. موری، معاون اجرایی شرکت نیپون استیل ژاپن، نیز در این‌باره به رویترز گفت: وضعیت بازار فولاد در چین بسیار بد است و چشم‌انداز تقاضای فولاد نسبت به سه ماه قبل بدتر شده است.

کاهش چشم‌گیر تقاضا در چین به خصوص از بخش مسکن، قیمت‌ فلزات در چین را به شدت نزولی کرده‌ است و فعالان بازار منتظرند در هفته‌های پیش‌رو کف‌های قیمتی مهمی در بازار فولاد شکسته‌شود.

محصولات فولادی تا کجا می‌ریزند؟

اگر تقاضا در بازار چین تقویت نشود و کف‌های قیمتی فعلی از دست بروند احتمالا میلگرد نخستین قربانی خواهد بود زیرا رکود بخش مسکن، تقاضا برای میلگرد را به شدت کاهش داد. اکنون قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن به پایین‌ترین مقدار در طول ۸۰۰ روز گذشته‌ رسیده‌ است. در بندر شانگهای نیز میلگرد در نزدیکی کف قیمتی هزار روز گذشته حمایت شد و با اخبار منفی حوزه مسکن اگر تقاضا افزایش پیدا نکند شاید میلگرد در چین به سمت کف قیمتی سال ۲۰۱۷ حرکت کند. سنگ آهن و قراضه نیز چند قدمی آغاز یک ریزش بزرگ است.

تجار چین تقاضا برای قراضه آهن و سنگ آهن را کاهش داده‌اند با این وجود هر دو روی کف‌های حمایتی قرار گرفته‌اند و اگر این محدوده از دست برود احتمال ادامه ریزش ۲۰ تا ۳۰ درصدی در ماه آینده وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =