• ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
  • کد خبر: 37541
  • readingTime: ۱ دقیقه
تیرآهن

بازار فلزات در بازارهای جهانی با کاهش شدید قیمت‌ها در بازار داخلی همراه بود ولی برخلاف میلگرد، نبشی، ناودانی و پروفیل، قیمت تیرآهن۱۴ در بازار داخلی طی یک ماه گذشته حدود ۱۱% رشد کرد و از کیلویی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان به کیلویی ۲۹ هزار و ۵۰ تومان رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار فلزات جهانی در طول ماه گذشته روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشت و این التهاب خیلی سریع به بازار داخلی سرایت کرد تا قیمت‌ها در یک سراشیبی با شیب تند کاهش پیدا کند. میلگرد، قراضه، نبشی و ناودانی یک ماه ریزشی را تجربه کردند. ریزش قیمت میلگرد در بازار آزاد بیش از سایر فلزات بود. در بازارهای جهانی نیز قیمت هر تن میلگرد از کانال ۶۹۰ دلار تا ۶۰۰ دلار کاهش یافت و همچنان فعالان بازار چشم‌انداز مثبتی از آینده بازار فلزات ندارند. ولی با وجود این ریزش‌ها قیمت تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه هر مرحله با ریزش قیمت فلزات، قیمت تیرآهن ۱۴ با قدرت بیشتری صعودی شد.

مقاومت تیرآهن۱۴ در  روزهای کاهشی بازار فلزات

براساس نمودار بالا میانگین قیمت انواع تیرآهن ۱۴ در طول یک ماه گذشته برخلاف بازار فلزات مثبت بود تا این نوع تیرآهن با رشد ۱۱% در یک ماه از کیلویی ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۹۰۵۰ تومان برسد. بررسی نمودار قیمتی تیرآهن و مقایسه آن با بازار سایر فلزات نشان می‌دهد با هر مرحله ریزش قیمت در بازار فلزات جهانی و داخلی، عطش تقاضا برای خرید تیرآهن شعله‌ور می‌شد. برای مثال قیمت هر کیلوگرم پروفیل با ضخامت ۲ از ۱۲ تا ۲۱ اردیبهشت متاثر از اخبار بد بازارهای جهانی نزدیک به ۴% ریخت ولی قیمت تیرآهن در همین بازه زمانی رشد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازارهای داخلی هیچ کدام از فلزات نموداری شبیه به تیرآهن ۱۴ ندارند.

تیرآهن در بازه زمانی مورد بررسی در مقابل توقف روند صعودی قیمت دلار یا کاهش قیمت دلار در اوایل اردیبهشت ماه نیز مقاومت نشان داد و به روند صعودی خود ادامه‌ داد.

چشم‌انداز قیمتی تیرآهن ۱۴

معاملات بورس فلزات لندن در روزهای پایانی هفته‌ گذشته و افزایش تقاضا برای فلزات در بندر شانگهای از بهبود شرایط در بازارهای جهانی حکایت می‌کند. این بهبود احتمالا با افزایش تقاضا در طول هفته‌های آینده همراه خواهد بود. متال‌بولتن نیز در گزارشی از تعادل در بازار طی روزهای پایانی هفته گذشته و احتمالا هفته آینده خبر داد با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید اگر قیمت فلزات در بازار داخلی بر مدار صعودی خود برگردد، تیرآهن نیز به صعود خود ادامه‌ خواهد داد یا خیر؟ اکنون با نزدیک‌ شدن به فصل تقاضا برای تیرآهن، احتمال رشد بیشتر قیمت آن وجود دارد ولی نوسانات ارزی و متغییرهای بازار جهانی احتمالا مهمترین چالش تیرآهن در هفته‌های پیش‌رو خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =