بختیاری

علیرضا بختیاری، مدیرعامل روزنامه دنیای اقتصاد گفت: با انتصاب فرد جدیدی در وزارت صمت امید داریم برنامه ریزی و مدیریت لازم در اقتصاد کلان و صنعت فولاد در راستای جلوگیری از رانت‌زایی و رقابتی‌سازی بنگاه‌های اقتصادی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، علیرضا بختیاری، مدیرعامل روزنامه دنیای اقتصاد در آیین افتتاحیه سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران اظهار داشت: مهمترین تهدید بازار معدن و صنایع معدنی، افزایش نرخ بهره است. باتوجه به داده‌های موجود هرچند انتظار می‌رود تولید فولاد در اکثر مناطق جهان صورت بگیرد، اما چین با محدودیت در افزایش تولید مواجه است. امروز در کشور هر چند رشد ۹ درصدی را در مقایسه با سال ۱۴۰۰ به ثبت رسانده‌ایم اما تولید مورد انتظار ما محقق نشده است.

وی در این‌باره تکمیل کرد: طی دو سال اخیر محدودیت‌های زیرساختی و علی‌الخصوص انرژی مانع رشد تولید فولاد بوده است. به این ترتیب روند حاشیه سود صنایع فولادی در یک دهه اخیر، پتانسیل سودآوری این صنعت را نشان می‌دهد. هرچند حاشیه سود فولاد از دهه نود کاهشی بود اما همزمان با کاهش تحریم‌ها در سال ۹۴ شاهد بهبود تقاضا بودیم. اکنون با افزایش نرخ دلار و بهبود صادرات محصولات زنجیره فولاد کشور امید داریم صنعت فولاد به روزهای روشن خود بازگردد.

بختیاری تصریح کرد: فقدان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، وابستگی این صنعت به فروش داخلی و مسائل زیست محیطی توانایی صنعت را برای گسترش سهم بازار تهدید می‌کند، در نتیجه امروز نیازمند شیوه‌ها و فناوری پایدار برای رقابتی ماندن صنایع فولادی هستیم. قیمت گذاری دستوری نیز از یک موضوع استثنایی به یک موضوع عام و فراگیر تبدیل شده، به طوریکه کالاهای دارای بازار رقابتی، به نام حمایت از مصرف و تولید کننده دست‌خوش تغییر و تاثیرپذیری شده است.

مدیرعامل روزنامه دنیای اقتصاد پیرامون نرخ ارز عنوان کرد: تثبیت نرخ ارز تنها به بازار مربوط نمی‌شود و نیازمند مداخلات گسترده در بازارهای دیگر است؛ چرا که قیمت‌ها به طور سریالی به یکدیگر وابسته هستند و یک سیکل معیوب تکرار شونده را می‌سازند. همانطور که سال ۱۴۰۲، سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده، این امر نیازمند توجه دولت به سیاست‌های کلان اقتصادی و فاصله گرفتن از عدم قطعیت و نااطمینانی در سیاست‌های ارزی کشور است که نرخ‌های چندگانه را رقم می‌زند؛ در نتیجه تغییر استراتژی و نگرش دولت و وزارت صمت از تسهیل و تنظیم‌گر به ورود بی برنامه به بازارهای خرد و سیاسی رفتار کردن با موضوعات این حوزه به جای حل مسائل، مهمترین دغدغه بخش خصوصی است. استمرار شرایط موجود نه تنها تحقق تولید را با مشکل روبرو می‌کند بلکه سیاست مهار تورم را نیز با معضل جدی مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به روی کار آمدن وزیر صمت تازه به مجلس گفت: با انتصاب فرد جدیدی در وزارت صمت امید داریم برنامه‌ریزی و مدیریت لازم در اقتصاد کلان و صنعت فولاد در راستای جلوگیری از رانت‌زایی و رقابتی‌سازی بنگاه‌های اقتصادی صورت بگیرد.

بختیاری در پایان اظهار کرد: تصمیم بر آن شد تا دو رویداد بزرگ معدن و صنایع معدنی و چشم انداز صنعت فولاد را در سیزدهمین دوره از برگزاری همایش‌های جامع معدن و صنایع معدنی به یک همایش با ابعاد بزرگتر در چهار روز متوالی برگزار کنیم تا برپایی نمایشگاه نیز در مدت زمان طولانی‌تری امکان‌پذیر شود. به این ترتیب امروز و فردا همایش‌های فولاد و سنگ آهن را خواهیم داشت. امید داریم در سال آینده همایش معدن‌کاری دیجیتال را در پنج روز برگزار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =