• ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
  • کد خبر: 37051
  • readingTime: ۲ دقیقه
طلا

نرخ جهانی طلا و به دنبال آن قیمت سکه در آستانه‌ نوسانات شدید عصر چهارشنبه قرار دارند. جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره، قیمت انس را به شدت نوسانی‌ می‌کند و پس از آن انتظار می‌رود روز پنج‌شنبه یا سکه تمام بهار آزادی با آغاز روند نزولی به کانال زیر ۳۰ میلیون تومان برگردد یا به سمت اهداف قیمتی جدید پرواز کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، داده‌های تورمی در اقتصادهای بزرگ جهانی به ویژه آمریکا بانک‌های مرکزی را به فکر افزایش مجدد نرخ بهره انداخت و پیش بینی می‌شود فدرال رزرو عصر چهارشنبه نرخ بهره را با ۰.۲۵% افزایش به ۵.۲۵% برساند، اتفاقی که برای بازار فلزات، سهام و کریپتو کارنسی داده منفی محسوب می‌شود. طی یک سال گذشته افزایش مداوم نرخ بهره باعث ریزش بازار سهام، کریپتو کارنسی و بعضی از فلزات جهانی شد و اگرچه قیمت طلا متاثر از افزایش تقاضا رشد کرد ولی پس از هر مرحله افزایش نرخ بهره، بازار طلا نیز ریزشی شده است.

قیمت جهانی طلا طی سه هفته گذشته در محدوده کوچکی نوسان می‌کرد، رویترز در این‌باره نوشت: فعالان بازار محتاطانه منتظر نشانه‌های جدیدی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ در مورد برنامه‌های سیاست پولی خود، به‌ویژه از سوی فدرال رزرو هستند. تا کنون داده‌ها نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه پیش‌رو فدرال رزرو بیشتر است. آجی کدیا، مدیر شرکت Kedia Commodities در بمبئی در این باره گفت: اگر فدرال رزرو نگرانی های مربوط به رکود را برجسته کند و به توقف چرخه افزایش نرخ اشاره کند، قیمت طلا می تواند به سمت ۲۰۰۰ دلار حرکت کند.

شرایط خطرناک بانک First Republic احتمالا به نفع طلا تمام خواهد شد. ماه گذشته نیز ورشکستگی بانک سیلیکون ولی منجر به رشد قیمت طلا شد. فعالان بازارهای جهانی امیدوارند با ثابت ماندن نرخ بهره، انس خیلی سریع به کانال ۲ هزار دلار بازگردد. اتفاقی که در صورت وقوع بازار داخلی را نیز متاثر خواهد کرد.

بازار داخلی طلا

نوسان طلا در بازارهای جهانی خیلی سریع در بازار داخلی فلز زرد نیز تاثیرگذار است، البته طی هفته‌های گذشته افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی منجر به رشد تقاضا برای سکه تمام بهار آزادی شود. سکه تمام بهار آزادی که پس از نوسانات اسفند ماه در کانال زیر ۳۰ میلیون تومان جاخوش کرده‌ بود طی روزهای گذشته حتی به ۳۵ میلیون تومان نیز رسید. به دنبال آن هر ربع سکه با قیمتی نزدیک به ۱۳ میلیون تومان معامله شد. حالا با توجه به واکنش بازار طلا به نوسانات سنگین عصر چهارشنبه احتمال ریزش یا رشد شدید قیمت سکه در صبح پنج‌شنبه یا روز شنبه وجود دارد.

بررسی جلسه‌های قبلی تعیین نرخ بهره نشان می‌دهد در صورت منفی بودن نتایج جلسه ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ دلاری قیمت انس محتمل است و در این صورت سکه تمام بهار آزادی شاید به کانال زیر ۳۰ میلیون تومان بازگردد. در طرف مقابل اگر داده‌های جلسه مثبت باشد سکه باید آماده خیز به سوی اهداف قیمتی جدید باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =