لیتیوم

قیمت جهانی لیتیوم پس از ۵ ماه ریزش سنگین، هفته گذشته ۱۰.۶% رشد کرد تا پایانی بر کابوس ریزش لیتیوم از ژانویه ۲۰۲۳ باشد. ۵ ماه قبل پس از اینکه چین یارانه خودروهای برقی را محدود کرد قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی بیش از ۷۰% ریخت و هفته گذشته ملی شدن معادن لیتیوم در شیلی ریزش تاریخی قیمت لیتیوم را متوقف کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی در طول هفته‌ گذشته پس از ۵ ماه رشد کرد تا پایانی بر کابوس روند ریزشی قیمت لیتیوم طی ماه‌های گذشته باشد. ژانویه ۲۰۲۳ دولت چین یارانه خودروهای برقی را محدود کرد تا با کاهش سنگین تقاضا برای لیتیوم قیمت آن در طول ۵ ماه حدود ۷۲% ریزش کند. ریزش سنگین لیتیوم در حالی اتفاق می‌افتاد که قیمت آن در طول دو سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرده بود و کمتر کسی انتظار کاهش ۷۲% قیمت این فلز گران‌بها را در طول ۵ ماه داشت.

رویترز ملی شدن معادن لیتیوم شیلی را یکی از اصلی‌ترین دلایل مهار روند ریزشی قیمت لیتیوم طی هفته‌ گذشته می‌داند. با ملی شدن معادن لیتیوم در شیلی احتمالا عرضه سنگ لیتیوم در بلند مدت کنترل خواهد شد. در نتیجه پس از اعلام این خبر قیمت لیتیوم کربنات در چین با ۱۰.۶% افزایش به ۲۶۳۸۰ دلار رسید که اولین افزایش قیمت هفتگی لیتیوم از نوامبر ۲۰۲۲ است.

چشم‌انداز مثبت لیتیوم

داده‌های مراکز مختلف تحقیقاتی نشان می‌دهد عمده‌ترین تقاضا در بازار لیتیوم مربوط به خودروهای برقی است و حالا با انتشار اخبار مثبت از بازار خودروهای برقی، کارشناسان همچنان از چشم‌انداز مثبت بر قیمت لیتیوم می‌گویند. مارتین جکسون، رئیس بخش مواد خام باتری در این‌باره به رویترز گفت: تقاضا در اوایل سال کاهش بود، اما ما همچنان به طور متوسط ‌انتظار بازار نسبتا فشرده‌ای را داریم و این به دلیل تقاضای بسیار قوی‌تر از فروش خودروهای الکتریکی در اواخر سال است.

فروش جهانی خودروهای برقی سالانه در حال افزایش است. تقاضا برای این خودروها سال گذشته ۵۵% افزایش پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز با رشد ۱۰% همراه باشد. اگرچه فروش خودروهای برقی در چین به خصوص بعد از ژانویه نزولی شد ولی در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰% رشد کرد. همین افزایش تقاضا باعث شد تا موسسه تحقیقاتی دولتی چین Antaike از چشم‌ انداز روشن لیتیوم طی سال جاری و سال آینده بگوید.

عرضه لیتیوم افزایش می‌یابد

ملی شدن معادن لیتیوم در شیلی اگرچه ریزش قیمت این فلز گران‌بها را متوقف کرد ولی اخبار از افزایش عرضه این فلز طی سال‌های آینده خبر می‌دهد. طرح‌های توسعه‌ای برای افزایش تولید لیتیوم در کشورهای مختلف مانند بهره‌برداری از معادن جدید باعث شده تا عرضه این فلز در آینده افزایشی باشد. در ایران نیز کمتر از ۲ سال دیگر لیتیوم قهاوند به بهره‌برداری خواهد رسید. کاسپار راولز در بنچمارک معدنی در این‌باره می‌گوید: به طور کلی پیش بینی می‌شود، مازاد عرضه از سال آینده بوجود آید و تا سال ۲۰۲۷ به ۱۴۵۶۹۳ تن افزایش می یابد.

در مقابل افزایش تقاضا برای خودروهای برقی احتمالا بخش عمده‌ای از عرضه‌ها در بازار لیتیوم رو پوشش خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =