باران

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری در ۱۹ استان از احتمال وقوع طغیان رودخانه‌ها، سقوط سنگ و آب‌گرفتگی معابر خبر داد.

به گزارش ایراسین، بر اساس هشدار زرد هواشناسی امروز یکشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، قزوین، شرق اصفهان، سمنان، ارتفاعات کرمان، یزد و ارتفاعات و دامنه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران و البرز، شمال لرستان بارش رگباری باران را خواهیم داشت.

مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مناطقی از سواحل شمالی، شرق و جنوب شرق کشور در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار پراکنده و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی و خیزش گردوخاک روی می‌دهد.

همچنین در مناطقی از تهران به ویژه نواحی غربی و جنوبی شاهد بارش پراکنده باران خواهیم بود.

هواشناس در هشدار نارنجی اعلام کرد که بارش ها امروز در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، شمال سمنان و شرق خراسان شمالی شدیدتر است.

فردا دوشنبه نیز در سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان، شمال قزوین، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و ارتفاعات و دامنه البرز و تهران ابرناکی و انتظار بارش‌های رگباری را به صورت محلی خواهیم داشت.

برای سه‌شنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی و سمنان و ارتفاعات در استان های زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش رگباری باران انتظار می رود.

هواشناسی برای روز چهارشنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات و دامنه در استانهای زنجان و قزوین همین شرایط آب و هوایی را پیش بینی کرده است.

وزش باد نسبتا شدید که موجب خیزش گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا می شود نیز امروز یکشنبه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، لرستان، اصفهان، فارس و هرمزگان را در بر می‌گیرد.

فردا دوشنبه نیز در استان های مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، بوشهر، هرمزگان، قزوین و سمنان وزش باد شدید پیش بینی شده است.

روز سه شنبه در سمنان، مرکزی، بوشهر و شرق خراسان جنوبی و چهارشنبه در ایلام، خوزستان، بوشهر، مرکزی و قم همین شرایط آب و هوایی را خواهیم داشت.

برای روز پنج شنبه نیز در تهران، قم، قزوین، مرکزی، سمنان، همدان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، فارس و بوشهر باد شدید پیش بینی شده است.

هواشناسی با احتمال وقوع شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال به احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی توصیه کرده است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۳

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی گردوخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۰: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، قزوین، شرق اصفهان، سمنان، ارتفاعات کرمان، یزد و ارتفاعات و دامنه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران و البرز، شمال لرستان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۱: سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال زنجان، شمال قزوین، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و ارتفاعات و دامنه البرز و تهران.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۲: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی و سمنان و ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز و تهران.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۳: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات و دامنه در استانهای زنجان و قزوین.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده ها، صاعقه، تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۱۵

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۰: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، لرستان، اصفهان، فارس و هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۱: مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، بوشهر، هرمزگان، قزوین و سمنان.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۲: سمنان، مرکزی، بوشهر و شرق خراسان جنوبی.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۳: ایلام، خوزستان، بوشهر، مرکزی و قم.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۴: تهران، قم، قزوین، مرکزی، سمنان، همدان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، فارس و بوشهر.

جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۱۵: سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد شدید با جهت شمال غربی - جنوب غربی و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۱

زمان پایان: اواخر وقت جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۱۵

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر در ساحل و دور از ساحل.

منطقه اثر: خلیج‌فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =