• ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
  • کد خبر: 36815
  • readingTime: ۲ دقیقه
لبنیات

عضو تعاونی گاوداران اصفهان توضیح می‌دهد: قیمت شیرخام امسال افزایش خواهد یافت، ولی عدد و درصد مشخصی هنوز تعیین نشده است؛ چرا که جهاد تلاش می‌کند تا موضع دو طرف حفظ شود، هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند و هم دامدار متحمل ضرر و زیان نشود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، زمزمه‌های افزایش قیمت لبنیات و فرآورده‌های لبنی از روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ به گوش می‌رسید. ولی دولت بررسی افزایش قیمت لبنیات را به پس از ماه رمضان موکول کرد و از تولیدکنندگان صنایع لبنی خواستار عدم افزایش قیمت در این مدت بود. در حال حاضر با گذشت چندین روز از عید فطر هنوز اعداد و ارقام مشخصی برای قیمت‌گذاری لبنیات در سال جاری تعیین نشده است. در مقابل تولیدکنندگان محصولات لبنی باتوجه به افزایش شدید هزینه تولید، خواستار بررسی هر چه زودتر قیمت لبنیات به ویژه نرخ نهایی شیرخام و چربی هستند. رضا زاهدی، عضو تعاونی گاوداران اصفهان در خصوص میزان افزایش قیمت شیرخام در سال جاری به خبرنگار ایراسین می‌گوید: قیمت شیرخام امسال افزایش خواهد یافت. ولی اتحادیه و وزارت جهاد کشاورزی هنوز به جمع بندی نرسیده‌اند و به همین دلیل عدد و درصد مشخصی تعیین نشده است. در واقع جلسات متعددی در خصوص میزان افزایش قیمت شیر خام برگزار شده که هنوز نتیجه مشخصی نداشته است.

عضو تعاونی گاوداران اصفهان درباره میزان افزایش قیمت چربی و پروتئین نیز بیان می‌دارد: قیمت چربی و پروتئین همراه با شیر خام مشخص می‌شوند لذا تا زمانی که نرخ نهایی شیر تعیین نشود، نمی‌توان از بهای چربی حرفی زد.

تولیدکنندگان محصولات لبنی معتقدند عرضه محصولات لبنی با قیمت‌های سابق، انگیزه شبکه توزیع و فروش را در سفارش کالا به شدت کاهش داده است. فعالان این حوزه تاکید دارند که به‌رغم روند فزاینده تورم، قیمت لبنیات تغییری نداشته و همچنان سیاست‌های دستوری دولت روی نرخ‌گذاری محصولات لبنی ادامه دارد؛ از این‌رو دولت باید هرچه زودتر قیمت نهایی شیر خام را اعلام کند. زاهدی نیز درمورد هزینه‌های تولید این بخش توضیح می‌دهد: هزینه‌های تولید، دستمزد، هزینه‌های نگهداری دام و... در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیری یافته است و این کاملا برای هر دو طرف یعنی چه تولیدکننده و چه جهاد کشاورزی روشن است.

وی ادامه می‌دهد: با این وجود جهاد در تلاش است تا موضع دو طرف حفظ شود، هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا نکند و هم دامدار متحمل ضرر و زیان نشود. از طرفی نمی‌توان قیمت‌ها را پایین نگه داشت زیرا تولید کاهش می‌یابد و عرضه لبنیات و به تبع آن محصولات لبنی در کشور کم خواهد شد.

افزایش قیمت لبنیات از شیر و پنیر گرفته تا ماست، خامه، کره و... بدیهی است و در روزهای آتی میزان این افزایش اعلام خواهد شد. اگرچه وزرات کشاورزی بیش از هر زمانی به دنبال نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =