روح الله دهقانی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: با موافقت اصولی و ضمنی ستاد کل نیروهای مسلح، قرار است ظرفیت سربازی شرکت‌های دانش بنیان تا ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

به گزارش ایراسین به نقل از مهر، دفتر ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری، میزبان روح الله دهقانی بود تا فعالان زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور در فضایی صمیمی و بدون واسطه، پاسخ دغدغه‌ها، مطالبات و پرسش‌های خود را از زبان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری بشنوند.

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پاسخ به مخاطبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دانشگاهیان و پژوهشگران، با بیان این‌که سهم قابل توجهی از فعالیت‌ها و اولویت‌های کاری معاونت علمی، پاسخ‌گویی و رسیدگی به دغدغه‌های فعالان زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان است، ادامه داد: به طور مرتب در هر هفته چندین ملاقات چهره به چهره و مستقیم با مدیران، فناوران و نوآوران دارم.

وی گفت: همچنین معاونان و مدیران معاونت علمی، بخش ویژه‌ای از فعالیت‌هایشان را به گفت‌وگو، بازدید و نشست‌های تخصصی برای رفع چالش‌های فراروی فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌اند. ساختار معاونت علمی، به گونه‌ای پایه‌ریزی شده است که در راستای تعامل مستمر و مردمی بودن حرکت کند و رهبر معظم انقلاب نیز که سنگ بنای این دستگاه را نهاده و از آن حمایت کردند، همچنین رئیس‌جمهور نیز بر این موضوع تاکید و اهتمام دارند.

ایجاد تحول در شیوه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از تحول در فرآیند ارزیابی و تأیید شرکت‌ها دانش‌بنیان گفت: در رویکرد جدیدی که پس از هزاران ساعت نشست تخصصی با حضور برترین شرکت‌ها و فعالان زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد، شکل و شیوه جدید و نوآورانه‌ای در ارزیابی و تأیید صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل شد که جزئیات آن به زودی تصویب و اعلام خواهد شد.

وی گفت: در رویکرد پیشین، صرفاً فرآیند یک شرکت و محصول آن مورد ارزیابی قرار می‌گرفت اما در این رویکرد جدید، ورودی‌ها، فرآیندها و برون‌دادهای شرکت دانش بنیان و نیز میزان رشد و ارزش‌آفرینی شرکت در معیارهای ارزیابی و تأیید صلاحیت، نقش آفرین هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر این که برای تحول در رویکردهای فعلی و حمایت همه جانبه از جوانان خلاق، نخبه و ارزش آفرین باید حکمرانی دانش‌بنیان در کشور اجرایی شود، افزود: با توجه به تعدد ساختارها دستورات و راهبردهای نامتجانس افزایش یافته است و دستگاه‌ها باید با یک گفتمان که دانش بنیان در اولویت باشد به این موضوع اهتمام ورزند. تلاش می‌کنیم همه دستگاه‌های کشور و وزارتخانه‌ها را برای پشتیبانی از گفتمان علم و فناوری کشور هماهنگ سازیم و این موضوع را در قالب نقشه راه اقتصاد دانش بنیان کشور، پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که تحول در روند حمایت دستگاه‌ها و جامعه از زیست‌بوم دانش‌بنیان، مستلزم کار فرهنگی، در درازمدت و به صورت تدریجی است، ادامه داد: اتفاقات اصلاحی در هر حوزه نیازمند گذر زمان است؛ بنابراین، برای حکمرانی دانش‌بنیان در اقتصاد، فرهنگ و دیگر ساحت‌ها، باید تلاشی مستمر و عزمی راسخ داشته باشیم. در این حوزه نیاز به کاری مجدانه داریم تا این موضوع در قالب یک گفتمان، نهادینه شود.

دهقانی افزود: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، در واقع یاری‌گر رئیس‌جمهور در موضوعات علمی، فناورانه و دانش‌بنیان است. تلاش می‌کنیم با حمایت از شکل‌گیری باشگاه‌های اندیشه ورزی، دیدگاه‌ها، مشاوره‌ها و راهبردهای فعالان زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان در بدنه حکمرانی کشور، جاری و ساری شود. این باشگاه‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کنند که همدلی و همراهی، میان بدنه اقتصاد دانش‌بنیان و بدنه حکمرانی کشور شکل بگیرد تا مشکلات و موضوعات، به شکلی هوشمندانه و دوراندیشانه اصلاح شوند.

افزایش ظرفیت سربازی شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، از موافقت اصولی ستاد کل نیروهای مسلح برای استفاده از ظرفیت سربازان نخبه و توانمند در بدنه شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و افزود: با حمایت مقام معظم رهبری و همراهی ستاد کل نیروهای مسلح از چند سال گذشته ظرفیتی ایجاد شده است تا سالانه تعدادی از نیروهای سرباز که توانمندی آن‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان کارآمد است، دوران سربازی خود را در این شرکت‌ها بگذرانند.

وی گفت: با توجه به افزایش قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، محدودیت‌های استفاده از این مزیت قانونی نیز طبیعی است که افزایش یابد؛ اما خوشبختانه با تلاش و پیگیری که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری صورت گرفت و موافقت اصولی و ضمنی ستاد کل نیروهای مسلح، قرار است این ظرفیت تا ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

تخصیص هوشمند و هدفمند حمایت‌ها و معافیت‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان

دهقانی، با بیان این‌که معافیت مالیاتی ابزاری برای کمک به شرکت‌های نوپا است و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌باید بر مبنای کارکرد حمایت‌ها و نیاز شرکت‌ها، هوشمند و هدفمند صورت بگیرد، افزود: سیاست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، این است که با توجه به توانمندی و تلاش شرکت‌ها با توجه به نیازشان از این حمایت‌ها و معافیت‌های تعریف شده ذیل قانون استفاده کنند. ابزار معافیت‌های مالیاتی ابزاری برای شکل گیری شرکت‌های جدیدتری برای رشد در یک گلخانه امن است. شرکت‌هایی که به میزانی از رشد و بلوغ رسیده اند باید حمایت‌های بزرگ‌تری از جنس بازارسازی دریافت کنند.

نشست پاسخگویی برخط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در راستای تاکید دولت سیزدهم مبنی بر پاسخگویی برخط اعضای کابینه به مطالبات مردمی، برگزار شد و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، ضمن پاسخ به تماس‌های تلفنی و برخط، به سوالات و مطالبات مردمی در حوزه دانش‌بنیان پاسخ گفت. در این نشست، گزارشی از ارزیابی عملکرد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در حوزه ارتباطات مردمی دولت سیزدهم ارائه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =