• ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 36623
  • readingTime: ۲ دقیقه
آلومینیوم

کاهش بارندگی در استان‌های جنوبی چین تولید آلومینیوم را کاهش داده‌است زیرا خشکسالی این‌ مناطق باعث شده تا تولیدکنندگان آلومینیوم با کمبود شدید برق مواجه شوند، در نتیجه بخشی از تولیدات آلومینیوم تا زمان بارش باران نیمه تعطیل باقی‌ ماند. اگر بارندگی این مناطق در فصل پیش‌رو افزایش نداشته‌ باشد، با کاهش عرضه آلومینیوم احتمال رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، براساس آخرین ارزیابی موسسه بین المللی آلومینیوم (IAI) تولید این فلز پایه در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ با ۲% افزایش، به ۱۶.۹ میلیون تن رسید با این حال نرخ رشد تولید آلومینیوم در ماه مارس به شدت کاهش یافته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید ماه آلومینیوم در چین طی ماه مارس به کمترین میزان در یک سال گذشته رسیده است تا چینی‌ها را نسبت به رشد قیمت آلومینیوم در آینده‌ای نزدیک نگران کند.

قیمت جهانی آلومینیوم چشم انتظار بارش باران

براساس نمودار بالا تولید آلومینیوم در چین روندی نزولی دارد. چین ‌اگرچه بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان است ولی کاهش تولیدات چین از اواخر سال ۲۰۲۲ شروع شد و همچنان ادامه دارد. حال قیمت جهانی آلومینیوم اگرچه روندی نزولی دارد ولی اگر کاهش تولیدات چین و یونان ادامه‌ داشته باشد با کاهش عرضه در بازارهای جهانی باید منتظر رشد قیمت آلومینیوم در آینده‌ای نزدیک بود.

چرا تولید آلومینیوم کاهش پیدا کرد؟

موسسه بین‌المللی آلومینیوم کاهش بارندگی‌ها در استان‌های جنوبی چین را دلیل اصلی کاهش تولید این فلز پایه معرفی می‌کند. داده‌های مختلف نشان می‌دهد کاهش بارندگی‌ها باعث شده تا برق مورد نیاز استخراج آلومینیوم تامین نشود. رویترز طی گزارشی در این‌باره نوشت: اکنون تولید آلومینیوم چین به شدت به الگوهای آب و هوایی در جنوب این کشور وابسته است. بازار جهانی آلومینیوم نیز همینطور است. به گزارش چین‌دیلی بسیاری از شهرهای جنوبی چین با مشکل خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند برای مثال بارندگی‌ها در مرکز استان کونمینگ تنها ۱۰% میزان عادی خود بوده‌است.

لی جیاهوی، تحلیلگر شرکت مشاوره بازار فلزات شانگهای در باره تاثیر کاهش بارندگی‌ها بر کاهش تولید آلومینیوم گفت: حدود دو میلیون تن از ظرفیت تولید استان اکنون خارج از خط است. حالا معدن‌کاران این حوزه بیش از کشاورزان چشم‌انتظار بارش‌ها در فصل پیش‌رو باشند.

آلومینیوم ایران در بازارهای جهانی

مجموع صادرات زنجیره آلومینیوم و محصولات آن در سال ۱۴۰۱ برابر با ۹۷۳ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۹% رشد کرده‌ است. ضمن اینکه صادرات زنجیره آلومینیوم از نظر وزنی نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۳۴% رشد کرد و به ۳۹۷ هزار تن رسید. رشد درآمدهای صادراتی حوزه معدن از زنجیره آلومینیوم در روزهایی رقم می‌خورد که با افزایش عرضه‌ها قیمت آلومینیوم در سال ۱۴۰۱ به شدت نزولی بود ولی حالا با کاهش تولیدات چین احتمال ایجاد شکاف در عرضه آلومینیوم به بازارهای جهانی وجود دارد.

فعالان بازارهای جهانی از احتمال رشد قیمت آلومینیوم برای نیمه‌ دوم سال ۲۰۲۳ می‌گویند. البته رشد قیمت به میزان بارندگی در استان‌های جنوبی چین بستگی دارد با این حال اگر پیش‌بینی‌های هواشناسی صحت داشته‌باشد تولید آلومینیوم چین باز هم کاهشی خواهد شد تا قیمت آلومینیوم در نیمه دوم ۲۰۲۳ تقویت شود و در نتیجه انتظار رشد درآمدهای صادراتی ایران از محل آلومینیوم برای سال ۱۴۰۲ وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =