• ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
  • کد خبر: 36583
  • readingTime: ۲ دقیقه
رمز ارز

کوین تلگراف مدعی شد روز سه شنبه یک نهنگ با فروش ۲.۱ میلیارد دلار بیت‌کوین باعث ریزش قیمت بیت‌کوین از کانال ۳۰ هزار دلار شد اگرچه در این مدت نه تنها کریپتو بلکه بازار سهام و کامودیتی‌ها نیز ریزشی بود ولی بیت‌کوین هفته گذشته در حفظ کانال ۳۰ هزار دلار ناتوان بود در نتیجه کریپتو با پرچم‌داری بیت‌کوین یک هفته ریزشی دیگر را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه آتی فدرال رزرو در کنار داده‌های اقتصادی ضعیف از کشورهای توسعه یافته دلیلی شد تا بازارهای جهانی هفته گذشته ریزشی باشند. از بازار سهام گرفته تا کامودیتی‌ها هفته گذشته ریزش قیمت را تجربه کردند. نفت برنت کانال ۸۶ دلار را از دست داد و تا ۸۱ دلار ریزشی شد، انس طلا نیز از ۲۰۵۰ تا کانال ۱۹۰۰ ریخت و بیت‌کوین برای حفظ سنگر ۳۰ هزار دلار ناتوان بود. گفته می‌شود عامل ریزش قیمت‌ها در بازار کریپتو، فروش ۲.۱ میلیارد دلاری بیت‌کوین در صرافی بایننس توسط یکی از نهنگ‌هاست. در مقابل این ریزش‌ها، شاخص دلار افزایشی ظاهر شد.

شاخص دلار از سپتامبر ۲۰۲۲ به بعد در یک روند نزولی پرقدرت قرار دارد و از سطح ۱۱۴ تا سطح ۱۰۰ ریزش کرد ولی هفته گذشته با قوی شدن احتمال رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو، شاخص دلار تقویت شد. قوی شدن شاخص دلار با رشد چشم‌گیر دامیننس تتر در کریپتو همراه بود. دامیننس یا نفوذ تتر وقتی بر مدار صعودی قرار می‌گیرد یعنی سرمایه‌گذاران کریپتو ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به دلار نگهداری کنند و رمزارز نخرند.

کریپتو بر مدار ریزش

بیت کوین پس از اینکه نتوانست سنگر ۳۰ هزار دلار را حفظ کند ابتدا تا ۲۸ هزار دلار و در پایان هفته تا ۲۷ هزار دلار ریزش کرد و در این کانال باقی‌ماند. پس از بیت‌کوین اتریوم نیز خیلی سریع کانال ۲ هزار دلار را از دست داد. هفته گذشته به روزرسانی شانگهای ( به‌روزرسانی در شبکه اتریوم) نتوانست تاثیری بر قیمت اتریوم داشته‌ باشد. لایت‌کوین، بایننس کوین، شیبا، سولانا و سایرآلت‌کوین‌ها نیز همراه با بیت‌کوین ریزشی شدند و نتیجه این کاهش قیمت‌ها "لیکویید" شدن نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار از پوزیشن‌های "خرید" در بخش فیوچرز صرافی‌ها بود. از طرفی قیمت تتر یا دلار مجازی در مقابل ریزش‌ها افزایشی شد و تا کانال ۵۴ هزار تومان پیش‌روی کرد.

قیمت تتر و بیت‌کوین در کریپتو کارنسی معکوس یکدیگر عمل می‌کنند یعنی با کاهش قیمت بیت‌کوین، دلار دیجیتال گران می‌شود به همین دلیل قیمت رمزارزها نسبت به ریال ریزش کمتری داشتند. برای مثال قیمت ریالی بیت‌کوین در کانال ۳۰ هزار دلاری برابر با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود ولی اکنون در کانال ۲۷ هزار دلاری ۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان قیمت‌ دارد زیرا تتر در زمان بیت‌کوین ۳۰ هزار دلاری کمتر از ۵۲ هزار تومان تعیین می‌شد ولی با ریزش بیت‌کوین قیمت تتر به ۵۴ هزار تومان رسید.

هفته گذشته رمز ارز زیل با ۱۰% افزایش قیمت سوده‌ترین رمزارز کریپتو بود در مقابل رمزارزهای بسیاری مانند آلگو با ۲۰% کاهش قیمت مواجه شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =