• ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
  • کد خبر: 36237
  • readingTime: ۳ دقیقه
فولاد سبا

موتور اصلی قیچی ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا که وظیفه برش اسلب را بر عهده دارد، با همکاری گروه متخصص متشکل از کارشناسان تعمیرات، تولید و دفاتر فنی تعمیرات، واحد بومی‌سازی و شرکت رشد صنعت نیرو با موفقیت طراحی و بومی‌سازی شد.

به گزارش ایراسین، در پی بومی‌سازی این تجهیز بسیار حساس و ارزشمند، برخی رؤسا و کارشناسان ذی‌ربط در این باره چنین گفتند:

محمد عسگری، کارشناس برق ریخته‌گری اظهار داشت: قیچی ریخته‌گری تجهیزی استراتژیک در خط تولید است و وظیفه اصلی آن برش اسلب به طول‌های موردنظر است. به‌منظور تأمین حرکت لنگ و عملیات برش قیچی از دو موتور با قدرت ۵۰۰ کیلووات و ۵۳۰ آمپر به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. موتورهای اصلی قیچی ساخت یک برند معروف خارجی بود که تأمین آن با توجه به تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه بود؛ بنابراین با تشکیل یک گروه متخصص شامل همکاران تعمیرات و تولید و دفاتر فنی تعمیرات و تولید مجتمع فولاد سبا مدارک و نقشه‌ها و امکان‌سنجی ساخت داخل آن مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام با انتخاب یک شرکت مناسب با دمونتاژ موتور در یک شات‌دان سالانه و داده‌برداری مناسب، نقشه‌های ساخت موتور آماده شد. پس از ساخت، عملیات نصب و تست انجام گرفت و اشکالات موتور در حین بهره‌برداری شناسایی و برطرف گردید و در ساخت موتور دوم لحاظ شد.

جواد صباغی، رئیس ریخته‌گری مداوم تشریح کرد: پس از ساخت و آماده شدن موتور قیچی پاندولی ریخته‌گری، عملیات نصب و تست سرد و گرم آن با موفقیت انجام شد. آماده‌به‌کاری این تجهیز نقش مهم در تداوم تولید دارد که با پشتیبانی فنی و قطعات یدکی حاصل می‌گردد. بومی‌سازی موتور اصلی این قیچی که با همت و تلاش کارکنان و با پشتوانه توان فنی شرکت‌های داخلی انجام شد، اطمینان خاطر بیشتری در تداوم تولید و تأمین قطعه یدکی و پشتیبانی فنی ایجاد کرده است.

با بومی‌سازی الکتروموتورهای قیچی خط ۲ ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا که از مهم‌ترین موتورهای خط ریخته‌گری به شمار می‌آیند ضمن بی‌نیازی از واردات، از خروج ۵۰ هزار یورو ارز به ازای هر تجهیز جلوگیری شده است.در این زمینه از تلاش تمامی همکاران و شرکت سازنده که در این امر مهم مساعدت نمودند، تشکر و قدردانی می نمائیم.

سید حجت‌اله موسوی، کارشناس دفتر فنی تعمیرات سبا با اشاره به اینکه این تجهیزات قبل از بومی‌سازی از کشور برزیل وارد می‌شد، گفت: هزینه زیاد واردات و وجود تحریم‌ها کارشناسان فولاد مبارکه را بر آن داشت تا در راستای حمایت از تولید داخل و اجرای اقتصاد مقاومتی، بومی‌سازی آن را در دستور کار خود قرار دهند. بعد از برگزاری جلسات متعدد بین کارشناسان واحد ریخته‌گری و دفتر فنی تعمیرات، واحد بومی‌سازی، خرید و همچنین ارزیابی شرکت‌های سازنده داخل کشور، شرکت رشد صنعت نیرو برای بومی‌سازی موتورهای ۵۰۰ کیلووات قیچی خط ۲ ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا انتخاب شد. در ادامه با نظارت مستقیم کارشناسان فولاد مبارکه این دو تجهیز بومی‌سازی شد و به‌صورت قطعه یدکی در خط ریخته‌گری سبا مورد آزمایش قرار گرفت و سرانجام پس از اطمینان از حصول کیفیت لازم و تأیید کارشناسان واحد، با موفقیت بهره‌برداری شد.

اگرچه تأمین این دو موتور از شرکت سازنده خارجی در شرایط تحریم با صرف زمان زیاد امکان‌پذیر بود، ولی با عنایت به اهمیت دست‌یابی به دانش فنی و توان ساخت داخل، مصمم شدیم تا این دو موتور را با همکاری شرکت‌های سازنده داخلی بومی‌سازی کنیم. با بومی‌سازی این دو تجهیز علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، از نظر تأمین قطعات یدکی موتور نیز از این پس هیچ‌گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. همچنین با توجه به ضمانت این موتورها توسط شرکت سازنده، در صورت بروز هرگونه اشکال یا خرابی، کارشناسان مربوطه در سریع‌ترین زمان ممکن جهت ارائه مشاوره و خدمات لازم در خط ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا حاضر خواهند شد. از ویژگی دیگر این موتورها می‌توان به کنترل دور متغیر و تولید گشتاور بالا، کارکرد در سرعت‌های پایین و سیستم خنک‌کنندگی با آب اشاره کرد.

احمدرضا دهقانی، کارشناس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات با اشاره به اینکه جلسات کارشناسی اولیه بومی‌سازی این تجهیز از سال ۱۳۹۷ آغاز شدافزود: در ابتدای پروژه، موارد فنی طی چندین جلسه مطرح و جمع‌بندی و فرایند ساخت با نظارت واحد بومی‌سازی آغاز شد. به دلیل حساسیت عملکرد تجهیز، کنترل‌های نهایی با حضور کارشناسان تعمیرات و دفتر فنی مربوطه صورت پذیرفت که با عنایت به تخصص سازنده و تجربه‌های قبلی این شرکت در ساخت موتورهای الکتریکی، توافقات اولیه حاصل و ساخت موتورها آغاز و نهایتا تکمیل گردید. نهادینه شدن دانش ساخت موتورهای فرکانس متغیر در شرکت، تأمین پایدار در زمان کوتاه‌تر و دسترسی سریع‌تر از مهم‌ترین مزایای اجرای این پروژه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =