• ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
  • کد خبر: 36062
  • readingTime: ۲ دقیقه
روی

هزینه تولید هر تن روی از ۱۵۹ دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۷۴ دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و این اتفاق، عرضه روی در بازارهای جهانی را کاهش داد. همه‌گیری کرونا باعث شد تا تقاضا برای روی نیز کاهشی باشد و قیمت روی یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های تاریخی خود را تجربه کند. با این وجود احتمال تغییر شرایط در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

به گزارش ایراسین، افزایش هزینه‌های استخراج روی منجر به کاهش تولید این فلز طی سه سال گذشته شد تا به نقل از رویترز تولید روی در سال ۲۰۲۱ به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۹ برسد و با ادامه‌دار بودن افزایش هزینه‌ استخراج روی، احتمالا تولید این فلز گران‌بها در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز کاهشی خواهد بود.

کاهش عرضه روی همزمان با کاهش تقاضا

براساس نمودار بالا، هزینه استخراج روی در حال نزدیک‌شدن به سطح کلیدی ۳۰۰ دلار است و در صورت ادامه این روند، کاهش عرضه روی در بازارهای جهانی ادامه دار خواهد بود. با این حال انتظار می‌رفت کاهش عرضه روی در بازارهای جهانی با افزایش قیمت آن همراه باشد تا این مسئله مشوقی برای تولیدکنندگان روی برای افزایش ظرفیت تولید باشد ولی کاهش سنگین قیمت روی در بازارهای جهانی نیز دلیلی شد تا تولیدکنندگان رقبتی به استخراج بیشتر نداشته‌ باشند.

کاهش عرضه روی همزمان با کاهش تقاضا

نمودار قیمتی روی در بازارهای جهانی نشان می‌دهد پس از افزایش هزینه‌ برای استخراج، قیمت جهانی نیز از سطح ۴۲۰۰ دلار تا پایین‌تر از ۲۸۰۰ دلار ریزش کرد. رویترز مدعی‌است ریزش قیمت فلز روی به دلیل داده‌های منفی بخش ساختمان سازی چین است زیرا حجم زیادی از تقاضا جهانی روی مربوط به بخش ساخت و ساز چین بود. با شروع همه‌گیری کرونا داده‌های بخش ساخت و ساز چین برای ۲۰ ماه متوالی منفی شد ولی باید در نظر گرفت، داده‌های اقتصادی ماه قبل این بخش پس از ۲۰ ماه مثبت شد و انتظار برای افزایش تقاضا روی وجود دارد. یک مرکز مطالعات فلزات در چین یک ماه قبل پیش‌بینی کرد نیمه دوم سال ۲۰۲۳ تقاضا برای فلزاتی مانند مس و روی افزایش پیدا می‌کند.

آینده روی چه خواهد شد؟

رویترز در گزارش خود می‌نویسد وضعیت نیروی کار در اروپا و چین از عوامل تاثیرگذار بر آینده تولید روی هستند. هزینه استخراج هر تن روی در طول سه سال از ۱۵۹ دلار تا ۲۷۴ دلار افزایش پیدا کرد که نیروی کار یکی از دلایل مهم این اتفاق است. اگرچه هزینه استخراج روی هر بار با نزدیک شدن به سقف خود ریزشی عمل کرده‌است ولی اگر قیمت جهانی روی نزولی باشد شاید تولیدکنندگان میل کمتری به افزایش تولید داشته‌باشند.

روی ایران در بازارهای جهانی

براساس آمار طی ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵۱ هزار تن به ارزش ۵۵۲ میلیون دلار روی از ایران صادر شد که این میزان از نظر وزنی نسبت به سال گذشته با ۱% کاهش مواجه بوده است. در همین مدت وضعیت سهام تولیدکنندگان روی در ایران رشد خوبی داشت و گزارش‌های ثبت‌شده در سامانه کدال حکایت از رشد سودآوری تولیدکنندگان روی دارد. با این حال گزارش شرکت‌ها تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی روی قرار گرفته و اگر قیمت روی تقویت شود، رشد سودآوری در این شرکت‌ها بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =