• ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
  • کد خبر: 35988
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: برآوردها این است که شاخص کل بازار سهام بیشتر از پنج درصد اصلاح نداشته باشد و می‌تواند یک اصلاح زمانی دو هفته‌ای حوالی سقف قبلی داشته باشیم تا کم کم گزارش زمستان به بازار تزریق شود و بازار سرمایه روند صعودی خود را ادامه دهد.

به گزارش ایراسین، شاخص کل بورس روز گذشته با ۲۲ هزار و ۳۳۲ واحد نزول تا رقم دو میلیون و ۱۹۰ هزار واحد کاهش یافت. ازطرفی آراس‌ای (RSI) شاخص کل بر روی عدد ۹۰ قرار گرفته است که به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار سرمایه باید در انتظار اصلاح شاخص کل در روزهای آتی بود و به اصطلاح بورس قرمزپوش می‌شود. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره به ایراسین گفت: رسیدن اراس‌ای به ۹۰ را نمی‌توان معیار محکمی برای اصلاح شاخص بورس دانست چراکه سال ۹۹ نیز اراس‌ای به این عدد رسید ولی شاخص بورس روند صعودی خود را ادامه داد و اصلاحی صورت نگرفت.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است باید عوامل بنیادین را در کنار وضعیت نمودارها مورد توجه قرار داد و توضیح داد: بررسی جزئیات نشان می‌دهد اراس‌ای شاخص در اسفند ۹۸ بالاتر از ۹۰ بود و شاخص با این آراس‌ای تا چندین ماه بعد نیز حرکت صعودی خود را ادامه داد. اگرچه رسیدن آراس‌ای به بالاتر از ۹۰ نمایانگر یک دماسنج تکنیکی است که از احتیاط در خرید خبر می‌دهد و در شرایط اشباع خرید قرار داریم، بااین حال می‌توان شاهد اصلاح زمانی بدون اصلاح قیمتی باشیم.

وی افزود: اصلاح زمانی می‌تواند منجر به آرام گرفتن اندیکاتورها شود تا شاخص بتواند به اعداد بالاتری دست یابد. درنتیجه این احتمال وجود دارد بازار در روزهای آتی منفی شود و شاخص یک بازگشت ۹۰ هزار واحدی یعنی به سقف قبلی شکسته شده داشته باشد.

شریعتی حجم معاملات را از مهم‌ترین عوامل در بازار سرمایه دانست و بیان داشت: نکته‌ مهمی که بسیاری از تحلیل‌گران در شرایط فعلی مورد توجه قرار می‌دهند تعداد خریدار فعال هر نماد است که این روزها تعداد خریداران نماد به حوالی ۵۸۲هزار نفر رسیده است و این عدد در بهمن ماه حدود ۲۰۰ هزار نفر بود. این ارقام نشان می‌دهد احتمالا فعالان قدیمی بازار فعال شده‌اند و احتمال قریب به یقین برآیندها از ورود پول از اواخر بهمن ماه به بازار سرمایه حکایت می‌کند که این موارد نشانه‌های مثبتی برای بازار سرمایه تلقی می‌شود.

شریعتی در ادامه با اشاره به حرکت متغیرهای تاثیرگذار در بازار سرمایه اظهار کرد: همچنین باید دید متغیرهای تاثیرگذار به کدام سمت‌وسو می‌روند؛ ازجمله این متغیرها باید به شرایط بورس کالا، نرخ دلار، نرخ دلار مبادله‌ای و آینده دلار ۲۸هزارو ۵۰۰ تومانی اشاره کرد. گاهی تغییرات در نحوه‌ سیاست‌گذاری در روند حرکت بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد مانند جریان عرضه خودرو در بورس که پس از کشمکش‌های بسیار کنار گذاشته شد و تاثیر بسزایی بر بازار سرمایه داشت.

وی ادامه داد: ازطرفی باید به مواردی مانند اعمال محدودیت‌های قیمت و حجم سهم در محصولات بورس کالا اشاره کرد که نمونه آن محدودیت خرید ورق‌های فولاد مبارکه در بورس کالاست. اعمال چنین محدودیت‌هایی باتوجه به نرخ تورم و دلار آزاد می‌تواند تاثیر منفی همانند توقف عرضه خودرو در بورس کالا را به همراه داشته باشد.

شریعتی در انتها آینده بازار سرمایه را این چنین پیش‌بینی کرد: اگر حجم معاملات بالای ۱۵هزار همت بماند، شاخص به سرعت خود را ریکاوری می‌کند. برآورد این است که شاخص بیشتر از پنج درصد اصلاح نداشته باشد و می‌تواند یک اصلاح زمانی دو هفته‌ای حوالی سقف قبلی داشته باشیم تا کم کم گزارش‌های زمستان به بازار تزریق شود و بازار سرمایه روند صعودی خود را ادامه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =