• ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
  • کد خبر: 35891
  • readingTime: ۱ دقیقه
نیروگاه برق زرند

بر اساس اطلاعات معاونت برق و انرژی، بازدهی نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ به دلیل ارتقای توان واحدهای موجود و تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی نسبت به سال گذشته با افزایش ۰.۱ درصدی به ۳۹.۱ درصد رسید.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، بازدهی عملیاتی واحدهای نیروگاهی کشور بر مبنای مصرف سوخت و تولید برق در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۰.۱ درصدی به ۳۹.۱ درصد رسید.

این افزایش راندمان در شرایطی رقم می‌خورد که اگر گاز طبیعی مطابق روال سال گذشته تامین می‌شد و سهم سوخت مایع در سبد سوخت واحدهای نیروگاهی کشور به دلیل ناتوانی در تامین گاز طبیعی اضافه نمی‌شد، این راندمان ۷۰ درصد بیش از میزان عملیاتی رشد می‌کرد و با افزایش ۰.۱۷ درصدی به ۳۹.۱۷ درصد می‌رسید.

بر اساس گزارشات مدیریت شبکه برق، ارتقای توان واحدهای نیروگاهی در کنار افزایش ۱۳۱۶ مگاواتی واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی از جمله عوامل رشد بازدهی واحدهای نیروگاهی بوده است.

مازوت ترمز افزایش بازدهی نیروگاه‌ها را کشید

از سوی دیگر، در شرایطی که واحدهای نیروگاهی کشور در سال ۱۴۰۱ به جای مصرف مازوت از سایر سوخت‌های مایع یا گاز طبیعی استفاده می‌شد، بازدهی واحدهای نیروگاهی با رشد ۴۵۰ درصدی نسبت به وضعیت فعلی به عدد ۳۹.۵۵ درصد می‌رسید.

افزایش مصرف سوخت مایع و مازوت زمینه کاهش راندمان واحدهای نیروگاهی در کشور را ایجاد کرده و همین مسئله سبب شده است بازدهی واحدهای نیروگاهی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۰.۱ درصد رشد نکند.

همچنین مطابق سند راهبردی انرژی کشور، بازدهی واحدهای نیروگاهی کشور تا سال ۱۴۱۰ باید از ۴۰ درصد فراتر رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =