• ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
  • کد خبر: 35492
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

سقوط قیمت نفت خام به کمترین رقم طی ۱۵ ماه گذشته با تحلیل متفاوتی از سوی کارشناسان اقتصادی همراه شده است. هفته گذشته قیمت هر بشکه نفت خام به کمتر از ۶۵ دلار رسید در حالی که در لایحه بودجه، قیمت فروش نفت خام هر بشکه ۸۵ دلار پیش‌بینی شده‌است. ازطرفی آمار اقتصادی روز جمعه چین احتمالا بازی را به نفع رشد قیمت نفت تغییر خواهد داد.

به گزارش ایراسین، نفت در نخستین روزهای بهار به پایین‌ترین سطح قیمتی در طول ۱۵ ماه گذشته سقوط کرد و اگرچه به سرعت با افزایش تقاضا در کف قیمتی مواجه شد ولی حالا تحلیلگران از ادامه‌دار بودن احتمال ریزش قیمت نفت می‌گویند. در مقابل بررسی‌ آرشیو قیمت جهانی نرخ نفت و نرخ دلار در بازار داخلی نشان می‌دهد دلار و نفت رابطه معکوسی دارند و در بازه‌های زمانی مختلف هر زمانی نفت ریزشی شده، نرخ دلار در بازارهای داخلی افزایش پیدا کرده است.

آیا نفت ریزشی خواهد شد؟ رویترز در گزارشی مدعی شد برای پاسخ به این سوال باید تا روز جمعه پیش‌رو منتظر ماند.

جمعه سرنوشت ساز برای نفت

احتمال توقف رشد اقتصادی در بیشتر کشورهای جهان در کنار خبر عرضه نفت کردستان عراق منجر به کاهش قیمت نفت تا پایین‌رقم در طول ۱۵ ماه گذشته شد ولی فعالان بازارهای جهانی منتظر افزایش تقاضا پس از اعلام گزارش‌های اقتصادی چین در روز جمعه هستند. با کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین انتظار می‌رود تقاضا برای نفت خام افزایش پیدا کند. واحد تحقیقاتی شرکت ملی نفت چین نیز در این باره طی گزارشی مدعی شد: انتظار می رود واردات نفت خام چین در سال ۲۰۲۳ با ۶.۲ درصد افزایش به ۵۴۰ میلیون تن برسد.

افزایش تقاضای چین برای نفت در گرو آمارهای اقتصادی این کشور در روز جمعه است. تینا تنگ تحلیل‌گر CMC Markets در این باره می‌گوید: PMI تولید و خدمات چین یک محرک اقتصادی اصلی برای قیمت نفت خواهد بود زیرا داده‌های مثبت به احتمال زیاد چشم انداز تقاضا را بیشتر بهبود می بخشد. آمارهای اقتصادی چین روز جمعه منتشر خواهد شد ولی خوشبینی زیادی برای افزایش تقاضا از سوی چین وجود دارد و همین مسئله با بهبود قیمت نفت همراه بود اگرچه برخی از تحلیلگران نیز عقیده دارند برخلاف پیش‌بینی‌ها تقاضای چین افزایش پیدا نمی‌کند. investing در این باره نوشت: در حالی که انتظار می‌رود بهبود شرایط در چین باعث افزایش مصرف نفت خام شود، قرائت‌های اولیه اقتصادی از این کشور تصویر ضعیفی از تقاضای نفت خام ترسیم کرده است. واردات نفت این کشور در دو ماهه نخست سال جاری کاهش یافته است.

نفت و دلار

بررسی نمودار قیمت دلار در بازار آزاد و نفت در بازارهای جهانی نشان می‌دهد رفتار این‌دو تا حدود بسیاری زیادی برعکس یکدیگر است زیرا هر مرحله با کاهش قیمت نفت، دلار در بازار آزاد افزایشی می‌شود. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ قیمت هر بشکه نفت خام را ۸۵ دلار پیش‌بینی کرده‌است درحالی که نفت اول ماه مارس به کمتر از ۶۵ دلار سقوط کرد و اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ دلار نوسان می‌کند. کاهش قیمت نفت خام به کمتر از ۸۵ دلار منابع ارزی دولت را با محدودیت مواجه خواهد ساخت. پیش از این نیز نمایندگان مجلس نسبت به فروش نفت با میانگین قیمت هر بشکه ۸۵ دلار اعلام تردید کرده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =