• ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 35433
  • readingTime: ۳ دقیقه
بازارها

خریداران سکه و پژو۲۰۷ اتومات بالاترین بازدهی را در سال ۱۴۰۱ کسب کردند. اگرچه همه بازارهای داخلی بازدهی مثبتی به ثبت رساندند اما کارشناسان عقیده دارند برخی از بازارها عقب‌ماندگی خود را در سال ۱۴۰۲ جبران می‌کنند.

به گزارش ایراسین، شرایط تورمی اقتصاد در سال گذشته باعث شد تا بازدهی سرمایه‌گذاری در بیشتر بازارهای کشور مثبت باشد. بعضی از بازارها مانند سکه برای ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰% بازدهی داشتند و بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس و بیت‌کوین کمتر از بازارهای موازی بود. اگرچه انتظار می‌رود بازارهایی که بازدهی کمتری داشتند در بهار و تابستان ۱۴۰۲ عملکرد بهتری داشته‌باشند.


پربازده‌ترین بازارها در سال ۱۴۰۱
سکه
سکه تمام بهار آزادی با دو موتور محرک انس جهانی و نرخ داخلی دلار بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۱ به همراه داشت. تمام سکه طرح جدید بانک رفاه ابتدای سال ۱۴۰۱ با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله شد و در روز آخر سال به ۳۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان رسید تا بازدهی سرمایه‌گذاری در سکه برای سال ۱۴۰۱ نزیک به ۱۴۷% باشد. اگر در ابتدای سال ۱۴۰۱ به اندازه قیمت یک پراید ۲۰۰ میلیون تومانی سکه خریده بودید، در انتهای سال سرمایه شما نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان یعنی به قیمت یک سمند صفر کیلومتر بود.


خودرو
قیمت خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۱ به یک نسبت بالا نرفت. پراید، کوییک و ساینا با میانگین افزایش قیمت کمتر از ۵۰% کم‌بازده‌ترین اعضای بازار خودرو بودند و در مقابل پژو ۲۰۷ پرچم‌دار افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ بود. فروردین ۱۴۰۱ قیمت پژو ۲۰۷ اتومات در آگهی‌های فروش نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان بود و در انتهای سال به حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم رسید در نتیجه یک پژو ۲۰۷ اتومات سال گذشته به طور متوسط روزانه ۱ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان برای صاحبش آورده داشت. بازدهی این خودرو در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۴۰% بود. با این حال بازدهی ۱۴۰% فقط مختص پژو۲۰۷ اتومات است. بیشتر محصولات تولید داخلی به طور متوسط ۱۰۰% رشد قیمت داشتند. در میان محصولات چینی و اتومبیل‌های وارداتی نیز رشد قیمت‌ها به طور متوسط همان ۱۰۰% است.

دلار
دلار در بازار آزاد نرخ یکسانی ندارد و منابع مختلف در طول بازه‌های زمانی اعداد متفاوتی از قیمت‌ها اعلام می‌کنند. برای مثال بعضی از منابع نرخ دلار در روز ششم فروردین ۱۴۰۱ بین ۲۷ هزار و ۳۰۰ تا ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کردند. با این شرایط به طور بدبینانه بازدهی دلار در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰% بود و به نزدیک ۹۲% نیز می‌رسد.


مسکن
بازدهی سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن براساس آمارهای موجود نزدیک به ۷۵% است ولی بررسی میدانی قیمت‌ها نشان می‌دهد در بعضی از مناطق شهر، املاک تا ۱۵۰% افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و در بعضی از محله‌ها افزایش قیمت کمتر از ۷۵% است. ضمن اینکه واسطه‌ها عقیده دارند رشد زمستانی قیمت‌ها در بازارهای موازی، تابستان ۱۴۰۲ در بازار مسکن قابل رویت است پس برای قضاوت در مورد بازار مسکن باید تا انتهای تابستان منتظر ماند.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد املاک ارزان‌قیمت شهر به خصوص در شهرهای همجوار با اصفهان مانند فولادشهر و بهارستان با بیشترین رشد قیمت در سال ۱۴۰۱ همراه بوده‌اند.


بورس
بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ نسبت به بازارهای موازی بازدهی پایین‌تری داشت. ششم فروردین ۱۴۰۱ شاخص کل بورس ۱ میلیون و ۳۹۰ هزار واحد بود و در انتهای سال به ۱میلیون و ۹۶۰ هزار واحد رسید. با این حساب رشد شاخص کل بورس در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۱% بود. کارشناسان بازار سرمایه مانند علیرضا کدیور و فرزین آقابزرگی در گفتگو با ایراسین مدعی شده‌اند بازار سرمایه امسال عقب ماندگی سال گذشته را جبران خواهد کرد.


کریپتو کارنسی
بازدهی بیت‌کوین و جفت‌ارزهای کریپتو کارنسی در سال ۱۴۰۱ از نظر درصدی منفی بود ولی به لطف افزایش نرخ دلار بیت کوین از نظر ریال بازدهی مثبت برای سال ۱۴۰۱ ثبت کرد. اول فروردین ۱۴۰۱ هر بیت کوین حدود ۴۱ هزار دلار قیمت داشت و در صرافی‌های داخلی حدود ۱ میلیارد تومان معامله می‌شد. در انتهای سال قیمت بیت کوین به ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار رسید ولی با تتر (دلار دیجیتال) ۵۲ هزار تومانی تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله شد تا بازدهی ریالی بیت کوین در سال گذشته حدود ۵۰% باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =